– Rapporten framkalte mange av de vonde følelsene, og det var ikke bare enkelt å lese den sånn sett, sier Jørgensen.
Hun opplevde en mors mareritt da hun ikke fikk den hjelpa sønnen trengte.
- Les også:
I forrige uke fikk kunnskapsministeren overlevert en 400 siders rapport om tiltak som kan bekjempe mobbing i skolen. Den skal nå ut på høring i tre måneder.
– Det å stå helt alene og ikke bli trodd er veldig vanskelig. Det synes jeg rapporten ekspertutvalget har laget tar godt tak i. Blant annet er det positivt at de vil ha Barneombudet som klageinstans i mobbesaker, sier Jørgensen.
- Les også:
- Les også:
- Tidsbruk er avgjørende
I dag er det fylkesmennene som er rette klageinstans når foreldre og barn ikke blir hørt i mobbesaker. Selv gikk det greit å få hjelp hos fylkesmannen i Troms i denne saken, men Marian Meyer Jørgensen er bekymret for at utvalget ikke har presisert mer omkring tidsbruk.
– Når en mobbesak først blir oppdaget har det gjerne gått en stund. Da har vi ikke tid til å vente på tidsfrister for hverken den ene eller andre. Da gjelder det å reagere, sier hun.
Lærere på skolebenken
Ekspertutvalget har lagt stor vekt på at lærere bør kunne mer om mobbing. Marian Meyer Jørgensen mener de kan nok. Foreldrene må i sterkere grad involveres og skoleres mener hun.
– Jeg tenker at foreldre bør få kunnskap om hva de skal se etter hos egne barn i forhold til mobbing fra første stund. Endrer de oppførsel, har de skolevegring eller lignende. Også er det viktig å se etter tegn som kan vise om din egen unge kan være en som mobber andre, sier hun.
Marian Meyer Jørgensen er i det store og hele glad for denne rapporten. Hun advarer likevel mot å kalle mobbing for konflikt, slik rapporten gjør det.
– Mobbing er ikke konflikt. Det er et overgrep mot barn, ingen ting annet.