Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for Lokalaviser la fredag fram opplagstallene for avisåret 2010.
Avisa Nordlys hadde minst å glede seg over.
Netto opplaget var i fjor på 24.458 - en tilbakegang på 1469. Antall lesere sank samtidig fra 92.000 til 80.000 - en svikt på 12.000 lesere.
Konstituert redaktør i Nordlys, Anders Opdahl, vedgår at tallene er tøff lesning.
– Det er ingen tvil at det er utfordrende marked og at vi har hatt et fall. Vi er blant de store i løssalgsmarkedet, og den generelle svikten i markedet rammer også oss ekstra hardt . Abonnementsmarkedet er mye mer stabilt, ikke minst i Tromsø, bemerker han.
Gjør markedsundersøkelse
Opdahl sier avisa forsøker å sette inn mottiltak.
– Vi har nylig gjort en større markedsundersøkelse for å kartlegge hvordan vi kan bli enda bedre i en – for tiden – utfordrende periode for avisbransjen. Vi har hyggelig vekst på nordlys.no og er som mediehus fremdeles størst i nord med god margin.
– Er det noe man kunne gjort annerledes?
– Det er vanskelig å peke ut noe enkelt, men vi jobber hele tiden med å forbedre oss.
Ikke i sjokk
Fredag la han frem tallene for de ansatte.
– Dette er jo ikke første gang en papiravis opplever nedgang, så stemningen preges ikke av sjokk og vantro. Det er selvsagt aldri artig, men jeg opplever at vi er på offensiven.
– Frykter du dette skal berøre arbeidsplassene i avisa?
– Nei. Nordlys er en solid og sterk mediebedrift. Klart markedet er utfordrende. Heldigvis har vi både ressurser og kompetanse til å møte disse utfordringene.
Økning blant de minste
Den samiske avisa Ávvir er blant solskinnshistoriene i avismarkedet.
I fjor hadde Ávvir et netto opplag på 1271 aviser - en økning på 67 aviser sammenlignet med året før. Østhavet hadde samtidig et netto opplag på 1664 - 97 bedre enn året før.
Sør-Varanger Avis hadde også positive tall. Netto opplaget er på 3898, noe som betyr en økning 93 aviser.