Det slår granskingskommisjonens rapport fast. Ifølge Forsvaret forum grunnstøtte i kystvaktskipet i fjæra fordi vaktsjefen på brua glemte å stanse båten helt opp, noe han skal gjøre i tre etapper.
Dårlig vær
Det var dårlig vær utfor Senja den dagen uhellet skjedde. KV «Andenes» skulle egentlig ligge i ro i smulere farvann i ytre Malangen mens mannskapet planla en navigasjonsøvelse neste dag.
Men i stedet gikk skipet mot land i ni knops fart og ble påført skader for over 13 millioner kroner.
Se video:
Flere årsaker
– Ifølge kommisjonsrapporten er det flere medvirkende årsaker til grunnstøtingen. Den ene årsaken går på arbeidsmiljøet til vaktsjefene og skipssjefene på bro, og der har vi gjort en del tiltak etter hendelsen. Det sier sjef for Kystvakten, Sverre Engeness til NRK.
Han sier også at Kystvakten har forbedret en del andre rutiner og prosedyrer som en følge av grunnstøtingen.
- Les også:
Manglende arbeidsrutiner
Ifølge kommisjonen var ikke arbeidsrutinene i henhold til standard prosedyrer for sikker navigasjon, og prosedyrer i sjefens ordrebok ikke ble fulgt.
Navigasjonsorganisasjonen undervurderte situasjonen og handlet dermed ut fra en feil situasjonsforståelse, heter det mellom annet i granskingsrapporten.
– Forsvarsstaben vil gi oppdrag til fagmyndighet og berørte aktører å vurdere tiltak. Det sier oberstløytnant Dag Olav Kleppestø i Forsvarsstaben til Forsvarets forum.
Han er koordinator for sikkerhetsstyring i Forsvaret og ser det som viktig å lære av feil.
Får ros
Kommisjonen roser for øvrig skipsmannskapet for arbeidet etter grunnstøtingen. Beslutningen om å bli stående på grunnen for så å dra fartøyet av ved høyvann med egne maskiner forhindret sannsynligvis større og farlige skader
67 personer var om bord da hendelsen skjedde.