I Castberg-feltet som ligger omtrent 11 mil nord for Snøhvit, er det trolig mellom 450 og 650 millioner fat olje. Statoil har lenge jobbet for å få til en utbygging.
For nøyaktig tre år siden ble det annonsert at oljen skulle føres til lands på Veidnes i Nordkapp. Her skulle det bygges en stor terminal. Samlet kunne det bli investeringer på rundt 100 milliarder kroner.
Ikke lønnsomt
Men finregning viste at kostnadene ble for store, mengden olje var for lite til å forsvare en utbygging. Og oljeprisen har falt som en stein det siste året. En avgjørelse om utbygging er utsatt flere ganger.
Likevel har ikke Statoil og partnere gitt opp. Nå mener de at en utbygging kan bli lønnsom. Det fortalte konsernsjef Eldar Sætre i går. Nå er kostnadene nede i 50–60 milliarder kroner.
Vil bruke produksjonsskip
Partnerne er enige om at den mest lønnsomme løsningen er å bruke et flytende produksjonsskip for å utvinne olja på feltet. Selskapene vil også vurdere et alternativ med en halvt nedsenkbar plattform.
Sætre sier partnerne kan starte utbygging i 2017, dersom de får alle godkjenningene de trenger, og at feltet kan være i produksjon fra 2022.
Jubel hos nordnorsk industri
Dette kan være en god nyhet for nordnorske leverandører til oljeindustrier. Jubelen var stor i går blant medlemsbedriftene i Petro Arctic. De tror en utbygging kan gi kontrakter.
– Over 30 brønner skal klargjøres for oljeproduksjon, en gigantisk subsea-utbygging og en et av verdens største produksjonsskip skal bygges. Vi gleder oss til å bidra, sier direktør Kjell Giæver i Petro Arctic.
Skuffet ordfører
Ordfører Kristina S. Hansen i Nordkapp var svært skuffet i går. Statoil gir ikke noe klart svar på om det bli en terminal på Veidnes, slik løftene gikk ut på.
Dersom det ikke blir ilandføring vil mange politikere føle seg sviktet. Olje- og gassvirksomhet skal gi ringvirkninger på land, er kravet.
Ordfører Hansen sa at hun hadde mistet all tillit til oljenæringa.
Ikke gitt opp
Men Statoil sier at de ikke har gitt opp planene om en terminal.
Arbeidet går videre, men da blir det sett på mulighet av en samordning av funnene Wisting, Goliat, Alta/Gotha og Castberg. I tillegg kan nye funn etter tildeling av 23. konsesjonsrunde kunne bidra til ytterligere volum som kan gjøre det mulig å bygge en terminal. Skjer det, vil mindre tankbåter hente olje fra feltene, og transportere olja til terminalen. Fra Veidnes vil større tankbåter hente olje til markedene ute i verden.
En lignende løsning er valgt på østkysten av Canada. Om dette er realistisk i Finnmark, aner ingen i dag.
Statoil, Norsk olje og gass, politiske partier, og de som jubler for fortsatt oljeutbygging i nord, mener at Castberg er kommet en nærmere realisering. Men alle skal huske på at det ikke er gjort noen beslutning om investering. Ting kan endre seg – også oljeprisen.
Stortinget avgjør
Det er Stortinget som skal avgjøre en eventuell utbygging. Der blir det sikkert en heftig debatt om olje i nord, ikke minst sett i lys av klimaavtalen fra Paris, dersom prosjektet blir fremmet.
Samtidig vil lokalpolitikere rope på lokal ringvirkninger av en Castberg-utbygging. Utafor Helgeland har et lignende skip som planlegges i Barentshavet, produsert olje på Nornefeltet. Ikke alle er imponert over ringvirkningene det har betydd. Vi kan huske ordene fra styrelederen i Nordland NHO, og administrerende direktør i Mo Industripark, Arve Ulriksen fra i fjor:
– Nordland er lovet ringvirkninger fra petroleumsnæringen, men det vi har sett hittil kan mer sammenlignes med glassperler, sa han
Det kan også de som heier på Castberg ha i minne.