Den største ulykken i nord skjedde da et helikopter havarerte rundt 100 nautiske mil nordvest for Brønnøysund. Det skjedde i 1997. Tolv personer omkom i ulykken.
Helikopteret var på vei til Norne-skipet, som har driftsorganisasjonen sin hos Statoil i Harstad.
På 380 meters dyp
Den 8. september 1997 klokka 06.00 tok helikopteret av fra Brønnøysund lufthavn med kurs for oljeproduksjonsskipet Norne.
Ombord var ti passasjerer og en besetning på to. Flygingen forløp som normalt i 2000 fots høyde fram til klokka 06.50, da besetningen observerte korte lysglimt fra et varsellys på instrumentpanelet.
Besetningen hadde ikke grunnlag for å forstå at dette var et alvorlig faresignal. Men utstyr for styring av helikopteret ble kuttet, og maskinen kom helt ut av kontroll. Samtlige om bord omkom da helikopteret traff havoverflaten. Helikopteret sank på 380 meters dyp.
Ulykken skyldtes tekniske forhold ved helikopteret, mente Havarikommisjonen for sivil luftfart.
– Kostbar lærdom
Før offentliggjøringen av rapporten fikk de nærmeste etterlatte etter ulykken en presentasjon av hovedinnholdet.
– Norne-ulykken er kostbar lærdom som vi alltid vil ha med oss som en påminnelse om at arbeidet med sikkerheten alltid må komme først, sa daværende konsernsjef Olav Fjell i Statoil til de etterlatte.
Det har vært boret over 100 brønner på nordnorsk sokkel. Produksjonen er i gang på Norne og Skarv på Helgelandskysten, på Snøhvit og Goliat-plattformen i Barentshavet.
Heldigvis har det vært få ulykker.
Døde på Trænabanken
Men en person ble klemt i hjel på boredekket på riggen Treasure Seeker som i 1983 boret for Norsk Hydro.
Det kan ha vært flere ulykker på nordnorsk sokkel, men det har vi ikke funnet i offisielle oversikter.
Mange skremt
Det er opplagt at ulykken med helikopteret utenfor Bergen på fredag som tok 13 liv, har skremt mange. Det er forståelig.
Og igjen fikk vi demonstrert faren for ulykker, der Nord-Norge allerede har hatt sin rikelige andel i jakten på olje og gass.