Hopp til innhold

Gamle sjøkart øker risikoen for havari

Statens kartverk ber kystkommunene bli flinkere med å sende inn opplysninger om endringer i sjøareal.

Båt i fart

Å stole blindt på sjøkartene kan være farlig

Foto: Rainer Prang / NRK

Kartverket oppdaterer sjøkartene hver 14. dag, og sier mangelfull informasjon om

undervannskabler, luftspenn over seilingsleder, moloer og oppdrettsanlegg representerer en risiko for sjøfarende.

Hurtigrutepassasjer: – Plutselig braka vi på land

En person hardt skadd etter grunnstøting med rib

Det er spesielt småkommuner med manglende ressurser som svikter i innrapporteringen.

Kjørte inn i oppdrettsanlegg

oppdrettsanlegg

Kartverket er offisiell sjøkartmyndighet, men har ikke nok ressurser til å kontakte hver enkelt kystkommune for oppdatert informasjon. Derfor er det viktig at kommunene selv rapporterer inn.

Foto: Marita Andersen / NRK

Produksjonsdirektør Njål Abrahamsen i Statens kartverk sier at selv om det i de fleste tilfellene går bra, er det viktig at sjøkartene er oppdaterte.

– I fjor var det et eksempel i media om en person som hadde kjørt rett inn i et oppdrettsanlegg som var blitt flyttet, fordi dette ikke hadde blitt meldt til oss. Vedkommende hadde ingen muligheten til å finne ut av dette før han stod midt i merdene, forteller Abrahamsen.

To skadd etter grunnstøting

Fisker reddet etter grunnstøting

Fritidsbåter mest utsatt

Abrahamsen forteller at det er spesielt småbåter som får problemer når kartene ikke er oppdatert.

– De setter gjerne såkalte waypoints på GPS før de for eksempel går ned i byssa for å lage mat. Plutselig kjører de rett inn i et oppdrettsanlegg, fordi det ikke var merket av på kartet, sier han.

Kommunene må selv ta ansvar

Kartverket er offisiell sjøkartmyndighet, men har ikke nok ressurser til å kontakte hver enkelt kystkommune for oppdatert informasjon.

Derfor er det viktig at kommunene selv rapporterer inn.

– Det foregår mye i kystsonen som ikke blir rapportert. Ikke av uvilje, men kanskje fordi man ikke er klar over hvem som har ansvaret for å rapportere og fordi man i noen kommuner mangler resurser, sier Abrahamsen.

Kollektivt ansvar

Kommunikasjonsdirektør i Kystverket, Solveig Moe Frøland støtter oppfordringen til kartverket. Videre oppfordrer hun alle som ferdes på sjøen til å melde ifra til kystverkets døgnbemannede varseltjeneste om alle uregelmessigheter ute på sjøen.

– Det er naturligvis særdeles viktig at kartene er oppdatert, sier Frøland.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark