Hopp til innhold

Kan bli jernbane til Skibotn

Gruveselskap ønsker isfri havn, noe som kan gi 300 arbeidsplasser i Storfjord.

Tog
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Store jernmalmresursser i Finland er årsaken til at et internasjonalt gruveselskap ønsker seg ei isfri havn.

Samme pris som et vinter-OL

I går møtte fylkesmann Svein Ludvigsen og ordfører Hanne Braathen i Storfjord ledelsen i gruveselskapet og finske myndigheter for å drøfte jernbaneplanene.

- Det koster det samme å bygge en jernbane fra Kolari til Skibotn som et OL i Tromsø ville kostet, sier Braathen til NRK. Beløpet det er snakk om er 25 milliarder kroner.

Veldig optimistisk

- Jeg tror det er veldig stor sansynlighet for at dette blir en realitet. Men vi har jo også svenske og finske interesser som forsøker å få dette til. Jeg tror det ville ha betydd om lag 300 arbeidsplasser, sier hun.

Braathen ønsker nå at norske myndigheter skal være med på utredningen om ei mulig jernbanelinje til Skibotn. Derfor er det avtalt møter med både samferdsels- og utenriksminister. Hun ser for seg at det om ti år jernbane i Skibotn.

Fylkesmannen også klar for jernbane

- Det er helt klart at selskapet har interesse av en isfri havn. Det er krevende å bygge en slik bane både med tanke på kostnadene og miljøet. Men det er gjort en del undersøkelser som sier at dette absolutt er mulig, sier fylkesmann Svein Ludvigsen.

Hvor realistisk er dette?

- Det er realistisk i den betydning at selskapet er helt klart interessert i å få en jernbane til Norge. Men dette må diskuteres på et nasjonalt nivå, avslutter Ludvigsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark