Etter at rederiet nå legger hovedkontoret til Tromsø, ligger alt til rette for større fokus på Tromsø.
Byen blir blant annet viktig for satsing på vinterturismen, sier Skjeldam.
– Tromsø blir viktig, fordi vi kommer til å fly mange gjester med charterfly opp fra England gjennom vinteren. Og så starter ruteflyet til Norwegian å gå til våren, og da skal vi sende flere turister med det ruteflyet, så Tromsø blir en viktig havn for satsingen på vinter og sommerturismen, sier han.
- Les også: Hurtigruten minutt for minutt
Populært å seile østover
Han sier at også Kirkenes er en viktig havn for dem.
– Det er en snuhavn i dag og i framtiden også. Men det er klart at staten kjøper en tjeneste av oss for transportoppdraget, så jeg ønsker at Krikenes også skal være en snuplass i framtiden. Det er ingenting som tyder på noe annet, sier han.
– Betyr det at ruten kommer til å fortsette å gå i Øst-Finnmark i årene som kommer?
– Ja, det er ingenting som tyder på noe annet. Det som er spennende med Kirkenes er at det er historie der som er interessant for mange av gjestene våre.
Populært å dra til Kirkenes
Han forteller at denne delen av reisen var vanskelig for Hurtigruta tidligere.
– Vi hadde tomme skip, men nå har det snudd seg og er en av de mest populære av reisene våre om vinteren. Den er kjempepopulær, sier han.
Og den store omorganiseringa i Hurtigruten, med et nytt hovedkontor i Tromsø skal være i drift allerede 1. april.
- Les også: Hjort glad for at Hurtigruten flytter