Gjennom to stormer, opptil åtte meter høye bølger og foreløpig 250 nautiske mil tilbakelagt har KV Harstad slept en russisk tråler som fikk problemer ute i Storfjordrenna i Fiskevernsonen rundt Svalbard.
Tråleren fisket etter torsk da den fikk eget tauverk inn i propellen og trengte assistanse.
– Alt har gått bra hittil. Nøkkelen til suksess har vært å bruke lav nok slepekraft slik at vi ikke ødelegger trålerens festepunkt, eller sliter av slepet. Selv med så lav fart som 1,5 knop har vi hatt utslag på over 60 tonn kraft på slepewinchen. Dette viser hvor store krefter som er i sving i dårlig vær, rapporterer mannskapet på KV Harstad onsdag.
Da er det tre dager siden Kystvaktskipet rykket ut til den russiske tråleren Melkart 3. De skal tilbakelegge 340 nautiske mil før de kommer inn til norskekysten, og skal overføre tråleren til en av kystverkets beredskapsbåter som tar tråleren helt inn til kysten.
Det er forventet at overleveringen skjer i torsdag morgen.
Dårlig vær og lite lys
– De vurderte å slepe fartøyet til Longyearbyen, for det var kortest. Men der er det begrenset med ressurser til å bistå tråleren, så da tok vi en vurdering og valgte å kjøre mot Norge, sier vaktsjef i Kystvakten, Roger Andreassen.
Båtmannskapet på Kystvakten kan enkelte ganger bistå med problemer som dette selv, men det lot seg ikke gjøre denne gangen.
– Vi har dykkere, men det krever godt vær, riktig kompetanse og ikke minst lys. Det er det ikke så mye av der oppe nå, sier han.
Når fartøyene ankommer overleveringsstedet skal mannskapet gå om bord i den russiske tråleren.
– Det har vært veldig dårlig vær, de har travet seg gjennom to stormer. De skal om bord for å se hvordan det ser ut på båten, for å få seg noen erfaringer, sier Andreassen.