Skibotn-ordfører Hanne Braathen (Sp), fylkesrådsleder Pia Svensgaard (Ap) i Troms og regionvegsjef Torbjørn Naimak var torsdag i møte med den finske ministeren Merja Kyllönen.
Ministeren ga på møtet klare signaler om at hun ønsker jernbane til Troms.
Torsdagens møte kommer få uker etter at Troms fylkeskommune vedtok en egen prosjektstilling for å få realisert Ishavsbanen.
Nærmeste havn
Den finske ministeren ga den norske delegasjonen positive signaler til å knytte Finland og Troms sammen med skinner.
– Det er fordi Skibotn er nærmest den finske grensa, og hvis man skal frakte jernmalm så må man få det fortest mulig til en havn, og det er Skibotn, sier Braathen til NRK.
- LES OGSÅ:
Signalene fra Finland var ikke til å ta feil av, ifølge Svensgaard.
– Hun var veldig interessert og positiv til å starte en skikkelig gjennomgang av hva en slik bane vil bety. Hun ønsket også å synliggjøre at en slik bane kan bli kommersiell lønnsom, sier fylkesrådslederen.
- LES OGSÅ:
– EU må med
Hvis jernbaneprosjektet Kolari-banen skal bli en realitet, må først lønnsomheten utredes, deretter skal det finansieres.
Kyllönen ønsker å involvere EU i det.
– Hun var opptatt av at EU må på banen, at man må lobbyere overfor EU. Og det er jeg helt enig i. Når man er i Brussel og ser de kartene de har over Europa, er jo nordområdene i Norge, Sverige og Finland borte.
– Kartene er kuttet nord for Trondheim, sier Svensgaard.
- LES OGSÅ: