Finnair får flynekt til Svalbard: – En hindring av reiselivsutviklingen

Det finske flyselskapet Finnair nektes å fly til Svalbard av norske myndigheter – på grunn av en 40 år gammel avtale.

Svalbard retningssans

En rute mellom Finnair og Svalbard ville åpnet verdensmarkedet for øygruppen, mener NHO.

Foto: Marcus Krogtoft / NRK
Ronny Brunvoll

Reiselivssjef i Visit Svalbard, Ronny Brunvoll.

Foto: Marcus Krogtoft / NRK

– Det er overraskende og til dels vantro. Vi hadde ikke sett at dette skulle komme som en hindring på reiselivsutviklingen på Svalbard, sier reiselivssjef for Visit Svalbard, Ronny Brunvoll.

Svalbard har store ambisjoner om å bli store på turisme, særlig etter at det ble nedskjæringer i gruvedriften på øya.

Å skape flere helårsverk i reiseliv er viktig for turismenæringen og livet i Longyearbyen. Men en bilateral luftfartsavtale mellom Norge og Finland fra 1978 setter kanskje en liten stopper for det. Avtalen hindrer Finnair å opprette en flyrute til Svalbard.

– Flykapasitet er alfa omega som rammebetingelse her oppe. Vi har ingen alternativer til fly. Så at en flyrute forsvinner over natten som skulle generert x antall tusen reisedøgn for oss er stikk imot det vi ønsker skal skje, sier Brunvoll.

Longyearbyen

Ville åpnet verdensmarkedet

Det finske flyselskapet vil opprette sommerruter fra Helsinki til til Longyearbyen. Nei-et fra Luftfartstilsynet vekker sterke reaksjoner også fra NHO.

Christian Chramer, regiondirektør NHO Troms og Svalbard

Regiondirektør i NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer.

Foto: Moment Studio

– Akkurat for denne flygingen var det snakk om 3000 passasjerer i en tremånedersperiode. Det er egentlig en rolig periode for reiselivet på Svalbard, sier regiondirektør for NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer.

– Det ville betydd utrolig mye å få inn 3000 flere, både for økt utnyttelse av kapasiteten, omsetting i hele næringslivet og det ville åpnet en større del av verdensmarkedet for Svalbardturisme.

Chramer mener avtalen må vrakes eller revideres, og han forventer en tett dialog mellom myndighetene i landene.

Forstår problemet

Samferdselsministeren forstår problemet, men er forsiktig med å ta stilling før saken er endelig avgjort.

– Nå har Finnair tre ukers klagefrist, og da er det til samferdselsdepartementet de klager til. Derfor vil jeg ikke spekulere i det, da gjør jeg meg selv inhabil, sier Ketil Solvik-Olsen.