– Det er vel generell misnøye med kommunikasjonstilbudet på disse stedene som ikke har noe alternativ, sier Ann Kristin Kvalsvik, som driver fiskemottaket Johan Kvalsvik AS i Akkarfjord.
Hun reagerer på at bygderuta i Sørøysund skal betjenes av tre båter fra 2016.
– Dersom det er dårlig vær på vinteren, når jeg som fiskekjøper trenger båten mest, så kan jeg risikere at den ene båten ligger i Havøysund og at den andre ligger i Hasvik. Da får vi ikke noen båt den dagen, sier hun.
Mistenker sentraliseringsplaner
– Hele prosessen rundt anbudsgrunnlaget både rundt ferge og hurtigbåtene, kan nesten minne om en bevisst dreining mot sentralisering, sier Hasvikordfører Eva Husby.
Hun har nærmest vært på krigsstien i forhold til fergetilbudet til Sørøya.
Nå støtter hun også kritikken mot hurtigbåttilbudet.
– Det er helt klart at vi i de små kommunene, som Hasvik,
og også i forhold til hurtigbåtene inne i Sørøysund, er taperne.
- Les også:
- Les også:
Protestene kommer for sent
Fylkestinget vedtok det nye rutetilbudet før jul.
Ifølge samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune, Per Bjørn-Holm Varsi, kommer protestene for seint.
– De store linjene ligger jo fast. De store linjene, og den måten det produseres på, med for eksempel at flere båter opererer på en rute, sier han.
Han sier han er fornøyd med det nye tilbudet.
– Jeg vil si at det er blitt en tilpasset produksjon i forhold til at det går ruter der folk bor, sier han.
- Les også:
- Les også:
Flere medlemmer enn innbyggere
Ann Kristin Kvalsvik har startet en Facebook-gruppe for å informere båtbrukerne i området.
Den har fått over 1200 medlemmer allerede.
– Jeg vil jo påstå at det var en formidabel respons på den siden. Det bor vel ikke så mange folk på Sørøya engang, vi begynner å nærme oss 1300 medlemmer sist jeg sjekket.
De er svært uenige med samferdselssjefen i at det nye tilbudet er godt.
– Man blir totalt avskåret fra å kunne bo og leve på en fornuftig måte ute i distriktene, sier Kvalsvik.