Onsdag morgen virker med første øyekast som en vanlig dag på Tromsø lufthavn. Flyten av folk som sjekker inn og passerer sikkerhetskontrollen er fin. Men i Norwegians skranke er det tomt. Kun en lapp med et telefonnummer står på disken.
– Det er ingen som tar telefonen. Alt jeg får er musikk, så jeg kan i hvert fall høre på gratis musikk, sier Edijs Borops fra Latvia.
- Les også:
Han skulle egentlig hjem til Riga i dag, med Norwegian. Men planene fikk et skudd for baugen da han møtte opp på Tromsø lufthavn i dag tidlig.
– Alt jeg vet er at det er streik. Det fikk jeg vite i dag. Jeg har ikke fått noe beskjed om at flyet var kansellert. Ikke har jeg penger til en ny flybillett, og ikke har jeg noen steder å være, sier han.
Alle innenriksfly er kansellert
Mandag gikk 70 Norwegian-piloter ut i streik. 800 kabinansatte er nå permittert, og onsdag går mest sannsynlig 650 nye piloter går ut i streik, og selskapet har kansellert alle innenriksruter i Skandinavia.
- Les også:
Pressetalsmann i Norwegian, Karl-Peter Gombrii, forteller til NRK at de prøver så godt de kan å holde sine passasjerer oppdatert på situasjonen.
– Legger du inn mobilnummeret ditt når du bestiller billett, vil du få informasjon om kanselleringer. Det er 35.000 passasjerer som rammes, så vi har ikke mulighet til å ringe alle. Det vil alltid være en liten andel passasjerer som ikke får informasjonen, for eksempel utenlandske borgere, og det er svært beklagelig, sier han.
Fra Tromsø lufthavn er det fem flyvninger som er kansellert. Dermed rammes mellom 600 og 700 passasjerer.
– Muligheten deres er å reise med andre flyselskaper, dersom de har ledig plass. Eller de kan vente til senere. Beskjeden fra Norwegian er at folk tar kontakt med dem, sier lufthavnsjef i Tromsø, Jonny Andersen til NRK.
Informasjonen er den største utfordringen
Han forventer ikke et kaos på flyplassen i løpet av dagen.
– Erfaringsmessig ordner folk nye billetter, eller tar kontakt med Norwegian før de kommer hit, forteller han.
– Hva er den største utfordringen for dere i dag?
– Det er å gi passasjerene den nødvendige informasjonen, både om situasjonen og om hvor de skal henvende seg, sier han.
– Vi har opprettet en krisetelefon på nummer 21 49 21 49. Vi anbefaler at de som trenger øyeblikkelig hjelp på grunn av kanselleringer om å bruke dette nummeret. De som bare er ute etter informasjon anbefaler vi å bruke våre nettsider. Den oppdatere vi hele tiden. I tillegg har vi satt inn ekstra mannskap for å svare og forsyne media med nødvendig informasjon, sier Karl-Peter Gombrii i Norwegian.