«Indian gaming» har blitt et velkjent fenomen i USA. For mange urfolksgrupper har kasinovirksomhet blitt en viktig del av økonomien i reservater. Nå etableres et lignende kasino i et bedehus på landsbygda i Nord-Norge.
Det hele er bare et kunstprosjekt, men like fullt et spark til debatten om urfolk og rettighetsforvaltning.
– Dette er en debatt som man får opp hver eneste gang i forbindelse med en form for samisk hevd til et område. At man skal kunne ha en slags vetorett. At man skal mene noe om det skal komme en gruve der eller et oljeanlegg der. Vi går inn den debatten der på en måte som kanskje ikke er forventet av samiske kunstnere, sier forfatter Sigbjørn Skåden.
Kunstprosjektet dreier seg rundt historien om den samiske finansmannen Anders Andersson Labba som lar seg inspirere av kasinovirksomheten i indianerreservatene (les mer i faktaboksen til høyre).
- Les også:
– Prosjekt med politisk agenda
– Vi hadde lyst til å gjøre et sammenligningsstudie av hvordan urfolksbegrepet og urfolksrettighetene blir forvaltet i USA og sammenligne det med tilstander her hjemme, sier billedkunstner og arkitekt Joar Nango.
Han har sammen med Skåden laget et kunstprosjekt med globalt overbygg, men som praktisk sett finner sted i et nedlagt bedehus i Nordkjosbotn i Balsfjord kommune. En bygd som for tiden er mest kjent for letingen etter den antatt drepte Per Vålnes.
Lørdag blir det kasinodrift i bedehuset, «Golden Ája Lapland Casino & Motel». En blanding av teater og kunstinstallasjon som tar publikum med på urfolksgaming.
– Dette er et prosjekt som på mange måter har en politisk agenda, men den agendaen er ikke helt uthalt, sier Nango.
- Les også:
– En slags redningsplanke
Nango og Skåden har vært på researchtur i et tjuetalls reservater, og «Golden Ája» er en sammenligning av rettigheter og status.
– Det er to forskjellige virkeligheter. Kasinodrift er nyliberalt og en kapitalistisk måte å livnære seg på, som vi synes var en ganske stor kontrast til en del andre forståelser rundt urfolk.
Det blir tappet bjørkesaft for å lage en signaturdrink til kasinoet, egne sjetonger er klar og alt ligger til rette for lykke i den gylne kilde som «Golden Ája» betyr. Publikum skal være en del av forestillingen, sammen med skuespillere eller kasinoansatte.
- Les også:
Urfolkskasinoene i USA har blitt næringsvirksomhet som finansierer hele samfunn. Heldigvis trenger ikke samene å livnære seg på samme måten, mener de to samiske kunstnerne.
– Samfunnssituasjonen vi er i er en helt annet, mens i en annen urfolkskontekst blir det en slags redningsplanke.
Hør radioreportasjen om kunstprosjektet: