Hopp til innhold

Tromsøtrafikken må ha 3,2 milliarder kroner for å møte befolkningsveksten

Tromsø kommunestyre ber om å få lov til å forlenge innkreving av drivstoffavgift i åtte år for å lage en Tromsøpakke 3.

– Det vil ikke en gang være i nærheten av å løse trafikkutfordringene vi står overfor i åra som kommer.

Svevestøv
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Det sier kommunestyrerepresentant Stein-Gunnar Bondevik (AP).

– Hvis vi får lov av departementet til å forlenge innkreving av drivstoffavgift vil det gi oss bare 324 millioner kroner over åtte år.

Det utgjør bare ti prosent av hva vi vil trenge for å møte morgendagens vekst og de trafikkutfordringene som følger med, sier Bondevik.

Bomavgift er eneste løsning

– Tromsø kan ikke som eneste større by her i landet innbille oss at vi får tilskudd fra Staten til veiutbygging hvis vi sjøl ikke vil være med på å bidra med penger.

– Harstad har nettopp sagt nei til bompenger. Hvorfor kan ikke Tromsø også gjøre det?
– Klart vi kan si nei, men da sier vi også nei til å møte morgendagens utfordringer og vi sier nei til å delta i den veksten som vi ser kommer.

Til og med vår nære slektning Bodø har for lengst skjønt at man ikke kommer utenom bompenger. I Bodø er spaden i jorda for bompengefinansiert veibygging.

Sakker akterut

Trafikk i Tromsø

Tromsø vil trenge både nye rundkjøringer, tunneller og sykkelstier i åra som kommer.

Stein-Gunnar Bondevik mener at Tromsøområdet vil sakke akterut hvis man ikke får sin del av pengene som samferdselsministeren sitter på og som hun gjerne deler ut til de som er villig til å bidra med sin del.

– Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har vært krystallklar på at hun ikke kommer med penger hvis kommunen sjøl ikke vil bidra.


Narrespill fra FrP

– De som ennå ikke har forstått at Fremskrittspartiets bastante nei til bompengeløsning bare er et narrespill har et problem.

Heller ikke jeg liker bompenger, men alternativet er at det ikke skjer noe som helst. Eller enda verre: At man overlater sin skjebne til saktearbeidende, ansiktsløse veibyråkrater.

Vi må lære oss å tenke nytt i spørsmålet om veifinansiering, og det nytter ikke å tenke partipolitikk.

Vi må tenke og handle på tvers av partigrensene for å skaffe denne byen en god infrastruktur. Og vi har ikke råd til å vente eller å la være, sier Stein-Gunnar Bondevik fra Tromsø Arbeiderparti.

Bommen på gløtt

Da Tromsø kommunestyre tidligere denne uka behandlet Tromsøpakke 3, åpnet byråd for byutvikling, FrPs Brit Hege Alvarstein bommen litt på gløtt.

Hun sa at hun ikke er mot bompengefinansiering av trafikktiltak.
– En ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya er nødvendig og kan finansieres ved hjelp av bompenger, sa hun. Betingelsen er imidlertid at Sandnessundbrua skal være gratis også i framtida.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark