Hopp til innhold

Årets reiselivsbedrift i Norge kommer fra Troms

– De skaper verdier både for seg selv, men også lokalt og nasjonalt. Slik lyder deler av begrunnelsen for at Lyngsfjord Adventure i dag ble tildelt Reiselivsprisen 2015.

Lyngsfjord adventure

Et av tilbudene på Lyngsfjord Adventure er hundesledekjøring.

Foto: Sweet films

Hans-Olav Eriksen

Hans-Olav Eriksen, daglig leder i Lyngsfjord Adventure.

Foto: News on Request/Lungsfjord Adventure

– Dette føles veldig bra. Da jeg så hvem vi konkurrerte mot, begynte jeg med en gang å tvile på om vi var gode nok til å vinne prisen, sier Hans-Olav Eriksen, daglig leder i Lyngsfjord Adventure.

Torsdag mottak han Reiselivsprisen 2015 under Innovasjon Norges årlige kick-off for reiselivsnæringen, foran Svinøya Rorbuer og Destinasjon Røros.

– Årets vinner har med stor entusiasme skapt en bedrift som igjen skaper verdier både for seg selv, men også lokalt og nasjonalt. Deres fokus på kvalitet og kvalitetssikring, og et iboende engasjement for å dele sine erfaringer med andre næringsaktører er et eksempel til etterfølgelse. Med en sterk økonomi, innovativ og internasjonal tenkning og fokus på bærekraft er Lyngsfjord Adventure en verdig vinner av Reiselivsprisen 2015, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Brand Norway i Innovasjon Norge, i en pressemelding.

Hjelp fra Skottland

Det er første gang at en reiselivsbedrift fra Troms vinner denne prisen.

– Vi har jobbet veldig hardt for å komme opp på et nasjonalt kvalitetsnivå, forteller Hans-Olav Eriksen.

Siden 2010 har de blant annet samarbeidet med den skotske utgaven av Visit Norway. Skottene har et eget kvalitetssikringssystem, med en mystisk gjest som besøker bedriftene uanmeldt, som en vanlig kunde. Noen uker senere kommer vedkommende tilbake med en rapport på hva som kan forbedres.

– Vi hadde 144 punkter vi kunne forbedre i den første rapporten, og vi fikk to av fem stjerner. Da de var her på nytt for et år siden hadde vi rettet opp i 120 punkter, og gått fra to til fire stjerner, sier Eriksen.

Nytt norsk samarbeid

Som vinner av Reiselivsbedriften 2015 får Lyngsfjord Adventure 250 000 kroner.

– Det skal vi bruke til å videreutvikle bedriften, blant annet skal vi lage en nordlysbar, sier Hans-Olav Eriksen.

I tillegg jobber de nå med å starte et samarbeid mellom flere norske reiselivsbedrifter.

– Vi har siden 2013 jobbet med en lignende prosjekt som det de har i Skottland. Det er viktig å involvere seg i dette kvalitetsprosjektet for å kunne fortsette å utvikle seg, sier Eriksen.

Reiselivsprisen

Hans-Olav Eriksen (i midten), daglig leder Lyngsfjord Adventure, mottar Reiselivsprisen 2015 fra Cathrine Pia Lund, direktør for Brand Norway i Innovasjon Norge, og Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Foto: Maya Liu Bøckman Vinje / Innovasjon Norge

Flere nyheter fra Troms og Finnmark