Hopp til innhold

Ann Helen ble vår følger nummer 30 000

NRK Troms fortsetter å være det største distriktskontoret i sosiale medier. Mandag trykte Ann Helen Jakobsen «liker» på vår Facebook-side og dermed passerte vi 30 000 følgere.

Ann Helen vår følger nummer 30 000
Foto: Skjermdump/Privat

– Det er jo utrolig morsomt. Jeg ble invitert av en venn til å like siden, og strengt tatt var det virkelig på tide at jeg gjorde akkurat det, sier Ann Helen.

NRK Troms har i lang tid hatt mange følgere på sosiale medier, og med 30 000 følgere er vi det største distriktskontoret i NRK i sosiale medier.

– Det skyldes målbevisst satsing over tid fra hele redaksjonen. Så det er jo gledelig å se at det å bygge på relasjoner til folk på nett har effekt, jeg kan bare gratulere og håpe på fortsatt vekst, sier Ingeborg Volan som er NRKs sjef for sosiale medier.

NRK Troms har en stor overvekt av kvinnelige følgere, og flest har vi i aldersgruppa 45 til 54 år. Av våre følgere er 56 prosent kvinner og 43 prosent er menn.

Flest følgere har vi i Tromsø, deretter Oslo, Alta, Harstad, Hammerfest og Finnsnes.

– Sosiale medier blir viktigere

NRK Troms nøyer seg ikke bare med Facebook. På Twitter har vi over 12 000 følgere og på Instagram er det over 2000 personer som følger med på hva vi legger ut der.

– Sosiale medier blir stadig viktigere for NRK, både fordi folk liker å få innholdet vårt på kanaler de bruker mye, og fordi det lar oss snakke med langt flere enn vi kan på telefon og e-post, sier Volan.

Ann Helen Jakobsen forteller at hun også har merket en endring i måten hun fanger opp nyheter på.

– Tidligere gikk jeg oftere inn på nettsider for å lese nyheter, men nå får jeg det jeg trenger via sosiale medier. Jeg har også merket at mediene har endret seg på hvor aktiv de er på sosiale medier.

Ingeborg Volan

Ingeborg Volan er NRKs sjef på sosiale medier.

Foto: Mario Torres/NRK

– Viktig med lokale nyheter

NRKs sjef for sosiale medier tror det er spesielt viktig for distriktskontorene å være aktiv på de forskjellige plattformene.

– For distriktskontorene som ikke alltid får plass til innholdet sitt på nrk.no-forsida, er sosiale medier enda viktigere fordi vi der har et lokalt, engasjert publikum som vi er interessert i innholdet fra akkurat sitt distrikt, sier Ingeborg Volan.

NRK Troms sin følger nummer 30 000, Ann Helen Jakobsen forteller at det viktig å følge med på lokale nyheter.

– Det er ofte der de mest spennende nyhetene er, sier hun.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark