– Foreløpig har vi ikke noe oppdatert tallmateriale når det gjelder Arctic Race og antallet turister rittet tiltrekker seg. Likevel vet vi jo at denne typen arrangement ofte er en viktig «driver» for turismen, sier Tuftin til NTB.
Det er flere grunner til dette, forklarer han.
– To forhold spiller inn. For det første har man de turistene som kommer til Norge utelukkende for å se Arctic Race. Men enda viktigere er den generelle reiselysten som skapes for dem som ser dette på TV, mener reiselivsdirektøren.
Ikke bare snø og is
Tuftin trekker fram følgende eksempel:
– En utenlandsk turist, som gjerne tror at Nord-Norge kun består av snø og is, kan bli positivt overrasket av å se TV-bildene fra rittet. I utlandet får ikke folk se en entusiastisk Dag Otto Lauritzen rundt i løypene på TV 2, men TV-bildene de får se kan ha stor tiltrekningskraft i seg selv, sier han.
Tuftin mener dessuten at Arctic Race kan bidra til å løfte Nord-Norge som et innenlands turistmål.
– Én ting er turistene som kommer fra utlandet, en annen ting er turistene fra resten av Norge. Arctic Race er et spektakulært sykkelritt. Spektakulære naturbilder fra rittet bidrar til å sette Nord-Norge på kartet. Rittet kan skape stor reiselyst, ikke bare fra utlandet, men også fra Sør-Norge, for eksempel.
Solid inntrykk
Reiselivsdirektøren gleder seg over det han beskriver som en positiv start på årets ritt.
– Så langt, av det jeg selv har rukket å se, er mitt inntrykk av årets utgave veldig bra, fastslår Tuftin.
Alexander Kristoff vant den første etappen torsdag, mens Sam Bennett gikk til topps fredag. Rittet fortsetter gjennom helgen og avsluttes søndag etter fire dager i den flotte nordnorske naturen.