Denne siden vil i løpet av sommeren/høsten 2014 legges ned

Du som bruker bes å laste ned og selv ta vare på det innholdet du har lagret her.

Er det dypt nok i år?

Ulf Morten Davidsen
27.05.2011 kl. 00:02 0 2,081 visninger

Godafoss på skjæret! (Foto: Redningsselskapet)

Som landkrabbe på egen skute er denne tida av året i overkant spennende. Vi som ennå ikke har gått på et skjær, vet at det finnes to typer båtførere. De som har gått på grunn. Og de som kommer til å gjøre det. Så det er mye å tenke på!

Blir sesongen fin?, eller er vinden vi har hatt denne uka bare en forsmak på sommeren som kommer? Starter motoren etter sju måneder i opplag? Går turen med henger ut til båthavna etter planen, og det skumle kranløftet, går det bra?

For egen del gikk det i år over all forventning. Så langt. Hvis ikke en kjeltring har vært på besøk i natt, ligger båten, med navnet “Båten” der fortøyd klar til å utforske den herlige Østfoldskjærgården. I fjor var vi til og med over på den andre siden av fjorden, hos de som har sola i ryggen og gode naboer.

Men opplevelsen av en flott skjærgård er avhengig av mer enn pent og stille vær. Selvsagt utfører hver og én av oss glimrende sjømannskap. Og det er bare alle de andre tullingene som lager bølger så båten vår havner på land, som kjører grisete og konsekvent blåser i femknopsregelen. Skulle sånne båtførere havne på et skjær så det smeller i drevet, fryder vi oss i vårt ikke alltid så stille sinn.

I tillegg er alle vi som bor i et kystfylke avhengige av at skjærgården er ren, pen og innbydende. Det gjøres et stort arbeid fra mange, og det settes pris på når turistene og badegjestene i sommermånedene flommer til Østfold og rett og slett har det fint.

Vi er også avhengige av at de som kjører de virkelig store skipene, gjør jobben. Da snakker vi ikke om kjekkingen i sin fete Princess, men om kapteinen på Godafoss og alle de andre som trafikkerer med last og råoljebunkers inn og ut til Østfoldbyene hver eneste dag. De fleste vil helst ikke ha nok en Godafoss på skjæret. Det er det stor enighet om.

Men der stopper det også. Lostjenesten, Naturvernforbundet og Hvaler kommune er blant de som vil ha losplikt i Hvaler Nasjonalpark og innseilingen til Fredrikstad og Halden. Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, under ledelse av Østfolds egen Ingjerd Schou, næringen; (les rederne), og Kystverkets ledelse derimot mener teknikk godt kan erstatte mennesker fullt og helt.

Derfor blir nå seks turer ut og inn Glomma sidestilt med fem års losopplæring, og kapteiner på større skip kan få såkalt farledsbevis, som gjør at de kan kjøre skuta på land helt alene. I tillegg skal skipperne få hjelp av avansert teknikk, GPS og folk som sitter på land i Horten og styrer skuta. Det kan godt hende det er godt ment. Og Ingjerd Schous komité mener tydeligvis det skal gå bra, det satses tross alt forebyggende på kjøp av flere oljelenser.
Men selv jeg, med min 19 fots båt, kunne godt tenkt meg en los ombord inne i mellom. Der er jeg tydeligvis på kollisjonskurs med de mektige rederne.

Hvordan en kaptein fra Kina har det med avdrift, vind, og lumske skjær her i Østfoldskjærgården aner jeg ikke. Jeg vet bare at jeg hadde tatt i mot den hjelp jeg kan få, når jeg igjen skal stikke ut kursen mot nye, ukjente farvann.

God helg!





Fra kalenderen

NRK Torget