Hopp til innhold

Vil redusere hastigheten på Toke

Sju unge personer befant seg i båten da ulykken på innsjøen Toke i Drangedal skjedde natt til søndag. To mistet livet. Ulykken har aktualisert debatten om hastighetsbegrensning på innsjøen.

Rudlang

Jens Erik Rudlang i Drangedal båtforening vil redusere hastigheten på Toke. Han får støtte fra politikerne.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Jens Erik Rudlang er leder av Drangedal båtforening.

Han har lenge tatt til orde for å begrense hastigheten på Toke, og mener fem knops hastighet på deler av vannet er mer enn nok.

– Fra gammelt av så var det mye roing på Toke, og man rodde ikke fortere enn fem knop. Nå har vi en del raske båter, det er mye trafikk, det er mange skjær og det er veldig trangt. Da bør vi ha fem knop innenfor et belte på femti meter, sier Rudlang.

Merker skjær

Båtforeningen har lenge jobbet med sikkerheten i innsjøen, blant annet ved å merke skjær og steiner med bøyer. Nå er det farten det blir satt fokus på, for det er mange båter med store motorer på Toke.

– Man kjører litt fort langs land med mange om bord. Da mister man manøvreringsdyktigheten på båten, og den blir vanskelig å styre. Det er store motorer på små båter, så det går fort, sier Rudlang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Arnt Olav Brødsjø

Arnt Olav Brødsjø (V) er sikker på at det blir politisk flertall for en hastighetsbegrensning på Toke.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Det kommer en hastighetsbegrensning

Politikerne i Drangedal har allerede sett på en femknops-grense i forbindelse med kommunedelplanen for Toke, og skal etter planen ha saken opp igjen til høsten. Det er ingen tvil om at det kommer en hastighetsbegrensning.

– Toke er smalt mange steder, og med en femtimetersgrense som ligger inne i forslaget, så vil det være bra også for de som befinner seg på land, sier kommunestyremedlem for Venstre, Arnt Olav Brødsjø.

Han er sikker på at det blir et politisk flertall for en femknops-grense.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark