I januar skal Statens vegvesen legge fram forslag til hvilke to veialternativer de vil ha som hovedforbindelse mellom øst og vest.
I Telemark mener flere at E134 er det eneste alternativet.
– Alle verner om sitt og jeg om mitt. Vi må ha en ordentlig vei mellom øst og vest, sier Knut Martin Edland, daglig leder ved Spar Edland.
Butikken hans ligger rett ved E134, og han snakker varmt for at dette er det beste veialternativet. Han hevder at E134 knytter sammen flest byer på Øst- og Vestlandet. Særlig når Rogaland og Haugaland får nye fastlandsforbindelser.
– Det blir bare mer, og allerede har vi sett en markant økning på tunge kjøretøy, sier han til NRK.
Flere stemmer for
Og Edland får støtte fra flere hold.
– Det er den beste og raskeste veien mellom øst og vest. Jeg har kjørt over her siden 1972, sier yrkessjåfør Egil Arne Hansen.
– Veien er generelt bra. Det må da være en av veiene med best regularitet. Det er lite stengninger i forhold til den store mengden med tungtrafikk, sier Dag Lie i Vinje bilberging.
Les også:
Les også:
– Det beste alternativet
E134 er ett av alternativene for den nye hovedveiforbindelsen mellom Øst- og Vestlandet. Et annet alternativ er å velge riksvei 52 over Hemsedalsfjellet. I januar legger Vegdirektoratet fram en endelig analyse. Fagfolk holder en liten knapp på riksvei 52, men ikke alle.
– Det er ett av de viktigste sambandene i dag. Og det er ikke noe som konkurrerer med E134 i disse områdene, sier ordfører i Vinje, Arne Vinje.
Ordføreren er ganske sikker på at E134 er det beste alternativet, men han ser allikevel noen svakheter:
– Vintersikkerheten i dag er ikke god nok, men det blir prosjektert nye tunneler over Haukeli. Det kommer til å bedre både regulariteten og redusere høydemeterne vesentlig, sier Vinje til NRK.