Hopp til innhold

– Jeg mistet hele lysten på å ha båt

Fred Gunnar Hansen fra Herre er en av mange som har opplevd brannmarerittet til sjøs. Hvert år registrerer forsikringsselskapene mellom 250 og 300 branner i fritidsbåter.

Fred Gunnar Hansen, Sivert og Rikard Hansen

Fred Gunnar Hansen med sønnene Sivert og Rikard Hansen reddet seg ut av denne brennende båten for to år siden.

Foto: Privat

– Det var jo ungene som oppdaget brannen først, og jeg sto bakerst på båten. Jeg merket ingenting før den ene gutten min roper; Pappa, skal det ryke sånn.

Fred Gunnar Hansen husker den dramatiske båtbrannen i Helgeroa i Vestfold for to år tilbake som om det var i går.

– Båten var så ødelagt etter brannen at de aldri fant ut hva som var årsaken, men trolig var det noe med det elektriske anlegget, sier han.

Til å begynne med var Hansen klar for å skaffe seg ny båt, men etter en stund droppet han planene.

Den opplevelsen var så skremmende at jeg mistet helt lysten på båt. Hadde ikke jeg vekket ungene den dagen hadde de sovet der brannen startet, og jeg hadde vært på land. Da hadde det ikke gått såpass bra som det gjorde, sier Hansen stille.

– Tar for lett på vedlikehold

Allerede i år har det vært flere branner i fritidsbåter. Norsk brannvernforening mener mange båteiere tar for lett på vedlikehold av drivstoffanlegg, elanlegg og annet utstyr som kan forårsake brann.

– Ja, hvert eneste år ser vi nye branner, og mange av disse er knyttet til brann som ofte starter i motorrom. De er gjerne knyttet til lekkasjer og ikke godt nok renhold. I tillegg opplever vi også at det er lekkasje på propananlegget om bord, sier Dagfinn Kalheim, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Renhold og lufting i motorrommet er veldig viktig, og gjelder spesielt bensindrevne båter. Her kan drivstofflekkasjer på grunn av utette koblinger eller slanger medføre stor fare for eksplosjon og brann.

– Bensindamp er utrolig eksplosiv, så det skal ikke store gnisten til før det smeller.

Båtbrann Helgeroa

Båten til Fred Gunnar Hansen brant opp på få minutter.

Foto: Privat

Ha slukkeutstyr om bord

Om det skulle oppstå brann i båten, er det viktig å ha slukkeutstyret i orden.

– Alle som har sett plastbåter brenne vet hvor raskt slike branner kan utvikle seg. For å forhindre katastrofe må brannen bekjempes i startfasen. Da er det viktig å ha slukkeutstyr om bord.

Men om brannen blir av en eksplosiv art, bør man fortsatt prøve å slukke den?

– Om en brann utvikler seg i eksplosivt tempo er det mer fornuftig å hoppe i sjøen enn å forsøke å slukke. Derfor bør også alle med fritidsbåter ikke bare ha redningsvest tilgjengelig, men også bruke dem når de er på sjøen, sier Kalheim.

For Fred Inge Hansen ble det aldri mer båt til lyst.

Det ble hytte i stedet for båt, det føles tryggere, sier han.