Lars Vaagland - I et vognskjul på Telemark Museum står Norges nest eldste båt og smuldrer bort. Lars Vaagland jobber for at det offentlige vil gi penger til å redde båten. - Foto: Bo LIlledal Andersen / NRK

I et vognskjul på Telemark Museum står Norges nest eldste båt og smuldrer bort. Lars Vaagland jobber for at det offentlige vil gi penger til å redde båten.

Foto: Bo LIlledal Andersen / NRK

Norges nest eldste båt kan bli til støv om 70 år

En nesten 2000 år gammel båt blir ødelagt mens den står på Telemark museum.

I 70 år har Norges nest eldste trebåt stått på museet i Skien. Nå slår Siljan historielag alarm av redsel for at båten er smuldra opp til støv om nye 70 år.

– Brukte den som stupebrett

Den nesten 2000 år gamle stokkebåten ligger bortgjømt i et vognskjul. Der har den ligget mesteparten av tida siden den ble funnet i ei myr i Siljan i 1927.

– Det året var det en storflom, forteller Lars Vaagland i historielaget mens han peker på funnstedet i vannkanten ved myra. Da ble båten pressa opp i dagslys etter å ha ligget under torva i mange hundre år.

– Guttungene brukte den som stupebrett før den ble dratt opp av myra, smiler lokalhistorikeren.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Myr i Siljan - I denne myra i Siljan ble stokkbåten funnet. - Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

I denne myra i Siljan ble stokkbåten funnet.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

År 240 etter Kristus

Lars Vaagland sendte ei flis fra båten til analyse i USA, og svaret var en sensasjon.

Lager på Telemark museum - Stokkebåten er plassert på et lager sammen med flere ting det ikke er plass til i museet. - Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Stokkebåten er plassert på et lager sammen med flere ting det ikke er plass til i museet.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Kari Bjercke - Kari Bjercke sier det er statens ansvar å ta vare på den gamle stokkebåten. Hun mener blant annet at den trenger å rengjøres og konserveres. - Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Kari Bjercke sier det er statens ansvar å ta vare på den gamle stokkebåten. Hun mener blant annet at den trenger å rengjøres og konserveres.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK
– 62 gram fikk de, og det var nok til å finne ut at båten er fra cirka år 240. Den er altså fra romertida eller jernalderen, om du vil.

En stokkebåt er en uthult trestamme. Halvparten av den store eiketrestammen er allerede borte. De kaller dette en nasjonalskatt.

I Norden er dette den eneste som er funnet av denne typen her, men den kan ha vært tidstypisk. Treverk blir stort sett borte, det er det som er så unikt her, sier Vaagland.

– Sprekker opp

Stuet vekk i et vognskjul på Telemark Museum står altså Norges nest eldste båt – og er i ferd med å smuldre bort. Magasinansvarlig på museet Kari Bjercke er bekymra.

– Den er i dårlig befatning. Den er uttørka og sprekker veldig opp. Båten begynner også å smuldre opp. Hvis ikke noe skjer så blir den på sikt borte, sier hun.

For 70 år sida ble stokkebåten gitt som gave til Telemark Museum av godseier Treschow. Siden har båten stått i vognskjulet. Tørt, men påvirket av årstidenes klima. Bjercke sier at båten bør få et stabilt inneklima.

– Det bør bygges en glasskasse til den og det koster penger. Så er det selve flytteprosessen som også blir kostbar siden båten er så sjør, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nesten 2000 år gammel stokkbåt - Båten har begynt å smuldre bort, og Vaagland sier at den har forandret seg veldig de siste ti årene. – Flere detaljer er ikke mulig å se lenger, sier han. - Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Båten har begynt å smuldre bort, og Vaagland sier at den har forandret seg veldig de siste ti årene. – Flere detaljer er ikke mulig å se lenger, sier han.

Foto: Bo Lilledal Andersen / NRK

Offentlig spleiselag

Siljan Historielag går nå ut og oppfordrer til et offentlig spleiselag for å redde jernalderbåten.

Lars Vaagland mener Siljanbåten må få hedersplassen i det nye Sjøfartsmuseet som bygges i Porsgrunn. En spesialbygd glasskasse med styrt klima kan beskytte det gamle treverket.

– Da er den bindeleddet bakover i tid, bindeleddet ut i distriktene og den er et bindeledd for ny teknologi, fordi den båten var høyteknologi i sin tid, det er jeg helt sikker på, sier han.