I 70 år har Norges nest eldste trebåt stått på museet i Skien. Nå slår Siljan historielag alarm av redsel for at båten er smuldra opp til støv om nye 70 år.
– Brukte den som stupebrett
Den nesten 2000 år gamle stokkebåten ligger bortgjømt i et vognskjul. Der har den ligget mesteparten av tida siden den ble funnet i ei myr i Siljan i 1927.
– Det året var det en storflom, forteller Lars Vaagland i historielaget mens han peker på funnstedet i vannkanten ved myra. Da ble båten pressa opp i dagslys etter å ha ligget under torva i mange hundre år.
– Guttungene brukte den som stupebrett før den ble dratt opp av myra, smiler lokalhistorikeren.
Artikkelen fortsetter under bildet.
År 240 etter Kristus
Lars Vaagland sendte ei flis fra båten til analyse i USA, og svaret var en sensasjon.
En stokkebåt er en uthult trestamme. Halvparten av den store eiketrestammen er allerede borte. De kaller dette en nasjonalskatt.
–I Norden er dette den eneste som er funnet av denne typen her, men den kan ha vært tidstypisk. Treverk blir stort sett borte, det er det som er så unikt her, sier Vaagland.
– Sprekker opp
Stuet vekk i et vognskjul på Telemark Museum står altså Norges nest eldste båt – og er i ferd med å smuldre bort. Magasinansvarlig på museet Kari Bjercke er bekymra.
– Den er i dårlig befatning. Den er uttørka og sprekker veldig opp. Båten begynner også å smuldre opp. Hvis ikke noe skjer så blir den på sikt borte, sier hun.
For 70 år sida ble stokkebåten gitt som gave til Telemark Museum av godseier Treschow. Siden har båten stått i vognskjulet. Tørt, men påvirket av årstidenes klima. Bjercke sier at båten bør få et stabilt inneklima.
– Det bør bygges en glasskasse til den og det koster penger. Så er det selve flytteprosessen som også blir kostbar siden båten er så sjør, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Offentlig spleiselag
Siljan Historielag går nå ut og oppfordrer til et offentlig spleiselag for å redde jernalderbåten.
Lars Vaagland mener Siljanbåten må få hedersplassen i det nye Sjøfartsmuseet som bygges i Porsgrunn. En spesialbygd glasskasse med styrt klima kan beskytte det gamle treverket.
– Da er den bindeleddet bakover i tid, bindeleddet ut i distriktene og den er et bindeledd for ny teknologi, fordi den båten var høyteknologi i sin tid, det er jeg helt sikker på, sier han.