– Det jeg reagerer mest på er at dette er en logo som må forklares av dem som har laget den. At man har delt en T i to farger for å vise hvor forskjellig det er i Telemark, den treffer ikke publikum, sier Mette Lehmann fra Vinje.
Den nye logoen skal profilere merkevaren Telemark, og Snøhetta har utformet den på oppdrag fra Telemark fylkeskommune.
– Å bruke over én million kroner av offentlige penger på en slik logo, er misbruk i forhold til andre ting fylkeskommunen kunne brukt pengene til. Jeg tror ikke den logoen tjener sin hensikt, tordner hun.
Debatten om logoen raser også på sosiale medier. Johnny Andvik er en anerkjent maler. Han skriver at han synes logoen er skivebom;
«En logos oppgave er å tilkjennegi essensen av en identitet. Logoen her gir meg ikke kunnskap om hva fylket er og står for. Det kreative arbeidet med å skape profil for Telemark burde gjøres av telemarkinger etter min mening. En konkurranse blant fylkets formgivere burde vært på sin plass, så kunne man silt ut det beste og frembrakt noe som var et samlende uttrykk for Telemarks sjel.»
Hva synes du om Snøhettas logo? Diskuter nederst i artikkelen.
Trist og helt uforståelig
Willy Solberg fra Siljan er helt enig i helslakten av logoen.
– For det første er det jo et trist bilde, logoen som står øverst er trist, men det aller verste er pengebruken. At voksne folk kan bruke en million på det der er helt uforståelig, sier han hoderystende.
– Hvorfor er det trist?
– Det er jo et grått og trist bilde, jeg har jo finere bilder jeg. Det der kunne jeg laget for en hundrelapp. Og en dobbelt T? Den er jo bare tragisk.
– En bit av et stort puslespill
Irene Siljan Vestby er daglig leder i Telemarkreiser. Det er de, sammen med Telemark fylkeskommune, som har bestilt og betalt for logoen.
– Det som er brukt av penger på dette er ikke bare på logoen. Den er bare en bit av et merkevarepuslespill.
– Men hva har dere tenkt med logoen?
– Akkurat nå er jeg i Oslo for å være med på den store Reiselivsmessen som starter i morgen, og fra taket henger det store bannere med den nye logoen. Jeg må si at når jeg ser dem så banker hjertet mitt litt fortere. Det er noe med stoltheten og tilhørigheten, og som er et symbol som vi kan jobbe for sammen fremover, sier hun.
Vestby peker på at de også har fått reaksjoner når de har brukt skiløpere eller rosemaling i andre sammenhenger for å promotere Telemark.
– Vi må prøve å være litt nyskapende, og se nye måter å gjøre ting på, og heller bruke en logo som er litt modig.
– Vitner om engasjement
Martin Gran er daglig leder i Snøhetta design, og står bak logoen. Han sier at det er flott at folk engasjerer seg.
– Dette betyr jo at folk er veldig opptatt av fylket sitt og at vi klarer å berøre folk. Det ville jo vært veldig trist om folk var helt likegyldige til et uttrykk man har laget.
– Men stygg, trist og uforståelig. Hva sier du til det?
– Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig at noen synes at ting er stygt. I alle logoprosesser prøver vi å unngå å tenke på om folk synes det er stygt eller fint, fordi logoer har en oppgave. Den viktigste tanken i utviklingen av den visuelle identiteten til Telemark, var å lage et uttrykk som kunne være troverdig. Telemark er kanskje det eneste fylket som faktisk representerer mangfoldigheten som hele Norge har, sier Gran.
Savner sjelen i Telemark
Inge Lillefjære er grafisk designer i reklamebyrået Edison menelo. Han sier det er gjort et godt håndverk rundt logoen, men sier han savner en ting spesielt.
– Det hele mangler jo sjelen i Telemark. Vi som bor i fylket er veldig stolte av Telemark, vi bor i Norges mest kjente fylke, og der skulle jeg gjerne sett at logoen klarte å formidle noe mer av vår unike identitet.
– Hva ville du sett mer av?
– Vi har en stolt kulturtradisjon. Vi har ski og telemarkskjøring som er verdenskjent, og vi har natur fra fjord til fjell, sier Lillefjære.
Kan lykkes over tid
Han peker på at det finnes flere svakheter ved logoen, dersom telemarkingene ikke kan trykke den til sitt bryst, og kjenne seg igjen.
– De er jo ambassadører for fylket, og om ikke de liker logoen, da har man et problem. Likevel skal jo dette innarbeides over tid, og på sikt tror jeg sikkert de vil lykkes med logoen.
Han sier det selvfølgelig er ønskelig at folk liker det de ser med en gang, men at logoer også kan ha slitestyrke over tid.
– Når jobben gjøres med å putte verdier inn i dette, gjennom kommunikasjon, så tror jeg denne logoen kan gjøre jobben over tid, sier Lillefjære.