Hopp til innhold

Priskrig på smågodt før påske

GRENLAND (NRK): Butikkene setter ned prisene på smågodt før påske for å lokke til seg godteglade nordmenn, og det er mange som lar seg friste.

Billig smågodt

Prisene på smågodt settes ned i butikkene før påske. Da kan det være vanskelig å ikke la seg friste.

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

Jan-Erik Sneltvedt

Jan-Erik Sneltvedt lar seg friste av det billige godteriet.

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

– Jeg er veldig glad i smågodt, men ifølge legen skal jeg ikke ha det, sier Jan-Erik Sneltvedt.

Han en av mange som lar seg friste av billig smågodt nå før påske. Ved Europris Herkules i Skien hvor Jan-Erik handler, er prisen skrudd bevisst ned før påska setter inn.

– Ja, det stemmer. Påska er gjerne forbundet med kos og godteri, og vi prøver å følge opp det slik at kundene kan kose seg ekstra i påska, sier butikksjef Ole Einar Braarud.

Likt overalt

Både Norgesgruppen, Ica og Rema 1000 setter prisene ned for å trekke til seg kunder før påske, og Rema 1000 tilbyr sammen med Kiwi det billigste godteriet i NRKs undersøkelse.

– Nordmenn er veldig glad i smågodt. Vi har vel solgt rundt 400 kilo nå på mandag og tirsdag, så her går det unna, sier kjøpmann Stein Lysthaug ved Rema 1000 på Moflata i Skien.

– Hvorfor skrur dere ned prisen på smågodt?

Det er klart det er for å være rimeligst og for å selge mest mulig varer, sier Lysthaug.

Stein Lysthaug

Hos Stein Lysthaug, kjøpmann ved Rema 1000 på Moflata, går det unna med smågodt om dagen. Hylla der smågodtet vanligvis står, er helt rensket. Han har plassert en stor pall rett ved med godteri.

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

Spiser tonnevis med snop

Ole Einar Braarud

Ole Einar Braarud, butikksjef ved Europris Herkules i Skien, regner med å selge noen kilo med smågodt i påska.

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

I påsken i fjor solgte Europris rundt 300 tonn med smågodt. Norgesgruppen solgte 254 tonn, mens Ica solgte 85 tonn.

Butikksjef Braarud ved Europris Herkules innrømmer at butikkene selger svimlende mengder med godteri.

– Jeg tenker på det noen ganger, men det er klart at det er opp til enhver å bestemme hvor mye man vil ha med seg hjem.

Tenker på prisen

For kunde Kari Akselsen er prisen ofte avgjørende når hun skal handle noe søtt.

– Ja, jeg er vel ganske prisbevisst. Du går jo dit det er billig og greit å handle, hvis det er i nærheten.

Hun mener det er opp til hver enkelt å begrense inntaket, på tross av den billige prisen.

– Det er jo fordeler og bakdeler med det. Vi spiser vel kanskje for mye sukker, og det blir jo ikke noe bedre av at det er så billig. Vi trenger litt sukker av og til, men alt med måte, avslutter hun.