Hopp til innhold

Jernbaneutbyggingen er et industrieventyr

Entreprenørene som nyter godt av jernbaneutbyggingen mellom Larvik og Porsgrunn er strålende fornøyde. Prosjektet gir store ringvirkninger for næringslivet i Vestfold og Telemark.

Terje Hammersland

Terje Hammersland, kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket, er stolt av å jobbe i Jernbaneverket i disse dager. Arbeidet med Eidangertunnelen og det dobbelte jernbanesporet gir store ringvirkninger for næringslivet i både Vestfold og Telemark.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Rundt 1000 kvinner og menn har i disse dager sitt daglige arbeid med Eidangertunnelen og det dobbelte jernbanesporet mellom Larvik og Porsgrunn. For næringslivet i Vestfold og Telemark er dette et moderne industrieventyr.

– Totalt sett er dette prosjektet berammet til seks milliarder kroner, og ringvirkningene for Vestfold og Telemark er på mellom 1 og 1, 2 milliarder kroner. Så jeg må jo jeg er stolt av å jobbe i Jernbaneverket, sier Terje Hammersland, kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Eidangertunnelen

Her jobbes det for fullt med Eidangertunnelen og det store dobbeltsporprosjektet. Det vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn fra 34 til 12 minutter.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Økt sikkerhet

Sven Yngve Larsen

Prosjektleder i Sweco, Svein Yngve Larsen, sier det er stort å få være en del av en så stor investering, som vil bety mye for mange mennesker i lang tid fremover.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Lengden på den nye traseen er bare knapt 23 kilometer, men reisetiden blir redusert med 22 minutter, fra 34 til bare 12 minutter.

Det vil også gi økt sikkerhet, ved at man fjerner rasfarlige strekninger, utdaterte tunneler og 30 planoverganger. En kortere strekning og gunstig linjeføring vil dessuten gi store miljøgevinster.

Det vil bli sju tunneler på strekningen, med Storberget tunnel som den lengste på 4700 meter. Ti bruer vil inngå i strekningen, med Vassbotn bru som den største.

Får bygge kompetanse

Listen over lokale bedrifter som har fått jobb er lang. Arbeidet varer i alle fall til i 2018. Skulle det bli forlenging til Sørlandsbanen, går anleggsbransjen trygge tider i møte

I et av firmaene som er involvert, Sweco, er det 30–40 personer som har jobbet med prosjektet.

– For Swecos del så betyr det at vi har fått mulighet til å bygge masse kompetanse, vi har fått være en del av de største investeringene i Grenland på mange, mange år, og som vil bli stående lenge. Se bare på Bergensbanen, som fortsatt står. Så vi er på en måte rallarer, sier Sven Yngve Larsen, prosjektleder i Sweco.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark