Hopp til innhold

Håper å få Storegut i trafikk til sommeren

– Storegut kan komme i drift allerede til sommeren, håper Einar Gabrielsen i Rjukanbanen. Riksantikvaren drysser sju millioner over Telemark til bevaring av gamle skip.

Storegut

Storegut får nesten fem millioner fra Riksantikvaren. Nå skal den opp på slipp for å settes i stand.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Totalt har Riksantikvaren fordelt 51,7 millioner til fartøyvern og sju av disse gikk altså til Telemark. Nesten seks av dem gikk til Tinnsjøferjene. Det gleder Einar Gabrielsen. Han er leder i Rjukanbanen og Norsk Industriarbeidermuseum.

– Dette betyr mye. Vi kan få Storegut i trafikk allerede til sommeren. Før det kan skje, må den opp på slipp for å undersøkes. Det å trekke ny propellaksling er nødvendig, og det kan kun gjøres på tørt land.

Jernbaneferja Ammonia fikk også sin andel av pengene, og selv om den bare er på 1 million kommer pengene godt med . De to ferjene, sammen med jernbanestrekningen, var forbindelsen Hydro hadde fra sine fabrikker på Rjukan og ut i verden. Her ble alt som ble produsert transportert ut.

Ammonia

Ammonia ligger fortøyd ved Mæl.

Foto: Finn-Arild Bystrøm

Les også:

Søkt om verdensarvstatus.

Kongen i statsråd ga i desember klarsignal til å sende søknad om verdensarvstatus for industristedene Rjukan, Notodden og Vinje. Søknaden ble sendt av gårde i januar i år og ferjene danner et viktig grunnalg i den søknaden.

– Ikke minst! Banen og ferjene er en stor del av den arven, sier en optimistisk Gabrielsen. Er vi heldig har vi både banen og ferjene i drift når søknaden blir godkjent.

Med en så stor sum penger følger det også med strenge krav fra Riksantikvaren.

– Han vil komme med beskrivelser av hvordan arbeidet skal utføres på ferjene, hvem som gjør jobben og hvordan vi bruker pengene. Men det er klart dette er gledelig. Uten pengene hadde ferjene bare blitt liggende der.

Stiller strenge krav


På Riksantikvarens hjemmeside står det: To forhold er viktig for å gi slike tilskudd. Skipet må være kulturhistorisk viktig. Det andre er skipets fysiske tilstand.

– Som kystnasjon er Norge forpliktet til å ta særlig godt vare på vår maritime historie, sier riksantikvar Jørn Holme. – Midlene som fordeles over statsbudsjettet gir et viktig tilskudd til fartøyvernet. Disse midlene er likevel bare et supplement til den store innsatsen flere tusen frivillige gjør langs kysten og ved vannveiene i innlandet.

Gledelig

Selv om de store summene gikk til Tinnsjøfergene, drypper det også på andre fartøy i Telemark. Bilferga "Gamle Kragerø" får 440 000 kroner. Pengene skal brukes til sertifisering for passasjertrafikk, årskontroll og normalt vedlikehold.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gamle Kragerø

Bilferja 'Gamle Kragerø' har fått 437 000 fra Riksantikvaren.

Foto: Ulrikke Ytteborg

Tilbake til Tinnsjøen

Det har vært en lang vei for å få satt i stand ferjene på Tinnsjøen. Gabrielsen begynner å se enden på den veien nå.

– Så sant vi ikke får noen overraskelser når båtene kommer opp på slippen, eller at vi får noen ekstra pålegg fra Sjøfartsdirektoratet, håper vi nå at vi snart er i mål og kan begynne å bruke båten, sier en fornøyd Gabrielsen.