Hopp til innhold

Mediedekning til 200 millioner

Mediedekningen rundt åpningen av solspeilet kan være verdt nesten 200 millioner kroner i markedsføring. Nå skal kommunen utnytte omtalen.

Solspeilet Rjukan
Foto: Anne Lognvik / NRK

Det skriver pressansvarlig for solspeilet Kjell Gunnar Dahle i en pressemelding.

Les også:

Det ble skrevet over 1100 artikler rundt åpningen og flere TV kanaler dekket åpningen direkte. Ordfører i Tinn Steinar Bergsland håper nå at de kan få se noen resultater av dette i turistnæring framover.

– Vi merka allerede denne helgen, med masse folk på torget og flere enn normalt i butikkene, sier Bergsland.

Se sola komme til Rjukan:

I dag kom sola til Rjukan, 100 år etter at ideen først ble lansert.

Se sola komme til Rjukan

Den første uka med solspeil har vært både hektisk og moro ifølge ordføreren, men han nekter for at han har blitt sliten.

– Sol det gir jo energi, så dette har bare vært moro, sier Bergsland, som også kan avsløre at han har fått forespørsler fra flere bedrifter som ønsker å se på Tinn som et mulig sted å etablere seg.

Alle muligheter ligger der

Tinn kommune har satt ned en arbeidsgruppe som skal finne ut av hvordan de kan utnytte oppmerksomhet maksimalt. Hvordan de konkret skal gjøre det, har ordføreren ikke helt kontroll på enda.

Se bildeserie fra åpningen:

– Dette er gikk over all forventning, så nå må vi må styrke alle produktene vi har, og jobb sammen sånn som vi gjorde før åpningen. Men alle muligheter ligger der, sier Bergland.

Pressen fremdeles på Rjukan

Under åpningen av solspeilet forrige uke var presse fra både Brasil og Kina, i tillegg til kjente kanaler som CBS News fra USA, RTL fra Tyskland og Al Jazeera på plass. Og ifølge ordføreren har det vært et jevnt trøkk helt siden åpningen.

– Så sent som i dag har vi hatt besøk av Guardian News som er her i tre dager for å lage en reportasje. Så det er klart vi må dra nytte av denne oppmerksomheten fremover, sier Bergsland.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark