– Det har i mange år svirret anklager om korrupsjon mot FIFA, men nå ser det ut til at de endelig kan klare å bevise det og få dem dømt. Det er det som har vært utfordringen i tidligere år. Når amerikanske myndigheter ber om utlevering, så tyder det på at de har konkrete bevis for korrupsjon, sier Lund om gårsdagens arrestasjoner av FIFA-toppene i Zürich.
Derfor kaller han saken en beretning om et varslet mord.
Milliarder av kroner i omløp
Totalt er 14 personer, ni sentrale personer i FIFA og fem forretningsmenn, siktet i korrupsjonssaken. De er siktet for utbredt korrupsjon de to siste tiårene. Dette involverer blant annet VM-søknader og kommersielle avtaler.
Lund sier han slett ikke er overrasket over det som skjer, og sier at det er de ekstremt store pengene som har gjort det mulig å bedrive korrupsjon i en organisasjon som FIFA.
– Det er to inntektsmuligheter for en slik organisasjon: Medierettigheter og sponsorrettigheter. Det utgjør milliarder av kroner, og mye penger i omløp. Det er kanskje derfor det er mulig.
– Ingen kvalifiserte kandidater
Lund fikk spørsmålet om hva Norges fotballforbund bør gjøre like før forbundet bestemte seg for ikke å støtte sittende FIFA-president Sepp Blatter. Fotballen i Norge har bestemt seg for å støtte Prins Ali av Jordan.
At norsk fotball ikke har gjort noe med saken tidligere og forsøkt å rydde opp i FIFAs grådighet, tror sponsorsjefen har naturlige årsaker.
– NFF er liten i dette her, og muligheten for å påvirke FIFA er marginal. Og de har vel heller ikke hatt bevis på korrupsjon å legge frem.
Men Lund tror ikke det er mulig å rydde opp i FIFA for øyeblikket. Det hjelper ikke om det kommer nytt styre.
– Det sitter langt inne, og det trengs i så fall en kulturrevolusjon til. Da er det flere enn de som nå er tatt, som må gå. Hele systemet er så gjennomsyret av denne type korrupsjonstenkning, at det blir utrolig vanskelig å rydde opp, sier Lund, og feller denne dommen over de to siste kandidatene i ledervalget.
– Jeg tror ikke noen av de to kandidatene er kvalifiserte til å lede FIFA, og man bør få frem helt nye mennesker.
- Les også: Derfor sitter Blatter fortsatt trygt
– Folk flest bryr seg ikke
Selv om omdømmet til FIFA allerede er gruset og ødelagt, tror Lund det bare får liten betydning for sponsorene og sponsorinntektene.
– For de store internasjonale merkene som er sponsorer for FIFA, som for eksempel Adidas, Nike, Visa og Coca-Cola, bruker fotball-VM til ekstremt reklamekjør knyttet opp mot det folk flest er opptatt av, nemlig de store kampene, sier Lund.
– Og folk flest bryr seg lite om hva FIFA bedriver, bare de får se gode fotballkamper. På disse kampene har sponsorer voldsomt store eksponeringsmuligheter og -rettigheter, og det er dét sponsorene er opptatt av – å tjene penger på de fem milliarder menneskene som ser på kampene, sier Lund.