Hopp til innhold

Likt legevaktnummer i hele landet

Fra 1. september i år skal du ringe 116117 for å nå legevakten – uansett hvor i Norge du befinner deg.

Kortere ventetid på legevakta

NYTT NUMMER: Denne høsten får alle landets legevakter nytt, felles nummer: 116117.

Foto: ILLUSTRASJON / NTB Scanpix

Uavhengig av hvor i landet du oppholder deg og uansett tid på døgnet vi du ved å ringe dette nummeret komme frem til legevaktsentralen der du oppholder deg.

Hundreogseksten-hundreogsytten

116117 (uttales hundreogseksten-hundreogsytten) skal fungere både fra fasttelefon og mobil, og er gratis å bruke.

– Det er for å gjøre det enklere for publikum å få kontakt med sin lokale legevakt, sier Terje Olav Øen, prosjektleder for nasjonalt legevaktnummer hos Helsedirektoratet, til NRK.

Grunnen til at det innføres ett felles nummer, er blant annet fordi det er lettere å huske og enklere å forholde seg til når man reiser eller flytter. Det er ikke mange nordmenn som i dag kjenner nummeret til den lokale legevakten, mens mange vet at 113 (uttales en-en-tre) er nummeret til medisinsk nødhjelp.

– Vi vet at bare én av fem i dag vet nummeret til sin lokale legevakt. Vi håper at dette medfører at folk ringer legevakten, ikke bare nødnummeret, sier Øen.

Fastlege – legevakt – 113

At legevakten mange steder har hatt ulike numre på forskjellige tider på døgnet, har heller ikke gjort situasjonen lettere. De gamle legevaktnumrene skal fungere som et supplement til legevaktnummeret 116117.

Helsedirektoratet understreker rollefordelingen mellom de ulike medisinske tjenestene. Legevakten skal bare benyttes til å dekke øyeblikkelig hjelp som ikke kan håndteres av egen fastlege. Når hjelpen haster vil prioriteringen være som tidligere:

  • Fastlegen din i åpningstiden.
  • Legevakt 116117 når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente.
  • 113 når det er akutt og står om liv.

– 113 skal man bruke når det står om liv. Legevakt skal man bruke når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente. Vårt budskap er at man må legge inn dette nummeret blant annet på mobilen, sier Øen.

Testet i Østfold

Fra Helsedirektoratets testing av 116117-nummeret i Østfold har det vært omtrent 50 prosent bruk av det nye nummeret.

– Vi har testet i flere år, og det har stort sett gått greit. Det har vært noen utfordringer i grenseområdet, men det har vært håndterbart, og i et land som Norge må vi regne med at slike ting oppstår, sier Øen.

Legevaktsentralene i Norge er redusert med omtrent 50 de siste fem årene, slik at det i dag ligger på rundt 110 legevaktsentraler som håndterer legevaktformidling i Norge. Bare 27 av sentralene dekker bare én kommune.

– Det har betydning for treffsikkerheten når samtalene kommer inn. Desto flere sentraler som finnes, desto mer kronglete blir det å rute samtalen til riktig sted, sier Øen.