Bjørnevik mener Color Line påførte rederiet store tap ved å bryte konkurranselovgivningen.
Rederiet Kystlink gjorde for få år tilbake et forsøk på å gjøre Langesund–Strømstad til en suksess, men ga opp høsten 2010. I bakkant av Kystlink-saken fikk Color Line en gigantbot, fordi kontrollorganet ESA mente Color Line gjennom mange år hadde opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen.
ESA ga i desember 2011 Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten, som var ESAs høyeste noensinne, gjaldt en avtale rederiet hadde om enerett i Strømstad havn.
Color Line insisterte på at avtalen ikke brøt med konkurransereglene, men anket aldri boten.
Les også:
– Stakk kjepper i hjulene for oss
Kystlink, og etterfølgeren Nye Kystlink, kjørte ferjetrafikk mellom Langesund og Hirtshals. På dagtid ønsket selskapet å bruke fergen i en ny rute mellom Langesund og Strömstad, men trafikken her kom først i gang i november 2006, tre år etter at søknaden om bruk av havnen i den svenske byen ble sendt.
– Color Line stakk kjepper i hjulene på oss fra første dag, sier reder Ole T. Bjørnevik til DN.no.
I slutten av forrige uke ble Color Lines juridiske rådgiver, advokatfirmaet BA-HR, varslet om milliardsøksmålet. Ifølge advokat Stein Ove Solberg i Arntzen de Besche, som representerer Bjørnevik og Nye Kystlink, vil stevning om kort tid bli sendt til tingretten i Oslo.
Color Line avviser søksmålet som grunnløst.