Hopp til innhold

– Color Line stakk kjepper i hjulene for oss

Ole T. Bjørnevik og hans selskap Nye Kystlink saksøker Olav Nils Sundes Color Line for 1,3 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Ole T. Bjørnevik

Skipsreder Ole T. Bjørnevik mener Color Line har gjort det vanskelig for ham og firmaet fra dag en.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Bjørnevik mener Color Line påførte rederiet store tap ved å bryte konkurranselovgivningen.

Rederiet Kystlink gjorde for få år tilbake et forsøk på å gjøre Langesund–Strømstad til en suksess, men ga opp høsten 2010. I bakkant av Kystlink-saken fikk Color Line en gigantbot, fordi kontrollorganet ESA mente Color Line gjennom mange år hadde opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen.

ESA ga i desember 2011 Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten, som var ESAs høyeste noensinne, gjaldt en avtale rederiet hadde om enerett i Strømstad havn.

Color Line insisterte på at avtalen ikke brøt med konkurransereglene, men anket aldri boten.

Les også:

COLOR LINE

Colr Line er i trøbbel, og blir nå saksøkt for milliarder.

Foto: Junge / SCANPIX

– Stakk kjepper i hjulene for oss

Kystlink, og etterfølgeren Nye Kystlink, kjørte ferjetrafikk mellom Langesund og Hirtshals. På dagtid ønsket selskapet å bruke fergen i en ny rute mellom Langesund og Strömstad, men trafikken her kom først i gang i november 2006, tre år etter at søknaden om bruk av havnen i den svenske byen ble sendt.

– Color Line stakk kjepper i hjulene på oss fra første dag, sier reder Ole T. Bjørnevik til DN.no.

I slutten av forrige uke ble Color Lines juridiske rådgiver, advokatfirmaet BA-HR, varslet om milliardsøksmålet. Ifølge advokat Stein Ove Solberg i Arntzen de Besche, som representerer Bjørnevik og Nye Kystlink, vil stevning om kort tid bli sendt til tingretten i Oslo.

Color Line avviser søksmålet som grunnløst.