Hopp til innhold

Krossobanen

Den går fra byen og til fjells, og frakter folk opp i solen på den tiden av året hvor den er fraværende nede i dalen.

Krossobanen
Foto: Veronica Westhrin / NRK

Den røde vogna, på folkemunne kalt "tyttebæret, og den blå, "blåbæret", har siden oppstarten i 1928 fraktet mer enn 5 millioner mennesker til fjells.

Taubanen "Krossobanen" er faktisk Nordens første, og den ble bygget av norsk hydro med det formål at innbyggerne på Rjukan skulle komme seg til fjells.

Hør: Krossobanen på Rjukan

Arbeidernes helsekost

Tyttebæret
Foto: Veronica Westhrin / NRK

- Dette er ikke for folk med høydeskrekk, sier tidligere kultursjef på Rjukan, Øystein Haugan.

På litt under fem minutter tar banen deg fra nedre stasjon, krosso, til den øvre stasjonen, Gvepseborg, som ligger 886 meter over havet.

- Det var et reint triveselstiltak for arbeiderne ved Norsk Hydro. Det var ikke noe sol i dalen den gang heller, og når man ikke fikk sola ned til folket, så tok man heller folket opp til sola, forteller Haugan.

- Det var viktig å få sol på kroppen om vinteren for å få gode arbeidere og god helse, utdyper han.

10 øre turen

Krossobanen
Foto: Veronica Westhrin / NRK

Vel på toppen kan passasjerene ta turen inn i Europas største nasjonalpark, Hardangervidda, eller bare nyte den spektakulære utsikten over Rjukan som over Møsvatn, kraftstasjonen Vemork og Gaustadtoppen.

- På en god skidag stod folk i flere hundre meter kø til taubanen, sier den tidligere turistsjefen.

- Det er et veldig godt tilbud, og kosta bare 10 øre til langt ut på 70-tallet, supplerer han.

45 grader i storm

Krossobanen
Foto: Veronica Westhrin / NRK

Bjørn Lenang, er den eneste som bor på toppen hele året, sammen med hunden sin.

- Det er veldig koselig. Vi får mye besøk hele året, sier Lenang.

Øystein Haugan forteller at Krossobanen er en viktig del av reiselivsproduktet på Rjukan, og tror den vil gå en god framtid i møte.

Taubanen er også et værhardt tilbud.

- Stort sett tåler Krossobanen det meste, men hvis det er full storm kan det hende at vi må innstille avgangene, or da står vogna mer eller mindre i 45 graders vinkel, sier Haugan.

- Det er ikke så behagelig da, humrer Haugan.



Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark