Hopp til innhold

Charterbåten som overrasker alle

Oslo-mann Jens Erik Rudlang ble rastløs av å være pensjonist. Nå er han kaptein på egen båt i Drangedal. Turistene blir svært overrasket over at det fins en charterbåt på det vesle stedet.

Tokedølen 2

Jens Erik Rudlang er stolt av sitt sjarmtroll av en båt, Tokedølen 2. Forgjengeren gikk på innsjøen Toke så langt tilbake som slutten av 1800-tallet, og etter mange tiårs pause er det endelig en ny båt som gir turistene en vakker tur i skjærgården.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

– Jeg er jo en hobbyskipsreder i Drangedal da. Håper jeg får alle fordeler som andre skipsredere, men det må jeg nok se langt etter!

Den selvtitulerte, lattermilde skipsrederen er Jens Erik Rudlang, en pensjonist fra Oslo som har gått til det uvanlige skrittet å bli charterkaptein i Drangedal.

Tokedølen 2

En blid vennegjeng og noen lokalinnbyggere er spesialinvitert av kapteinen selv, sammen med NRKs reporter, til en tur i det som kalles i Kragerøs indre skjærgård.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

Tokes hvite svane

Sjarmtrollet av en båt som ligger ved brygga heter «Tokedølen 2», oppkalt etter innsjøen den ferdes på, og kalles populært for «Tokes hvite svane».

NRK fikk være med på en båttur – med strålende solskinn, bølgefritt vann og nystekte, hjemmelagede vafler.

– Vi har aggregat, så vi steker gladelig vafler til gjestene våre, sier en blid og opplagt Rudlang.

Det var overgangen til pensjonisttilværelsen som gjorde at Rudlang flyttet til Drangedal etter å ha bodd i Oslo i 62 år. Han trengte noe å kanalisere energien sin mot.

– Da jeg gikk av med AFP, så måtte jeg ha noe å gjøre, vet du. Og hvis man har båtinteresser er det ikke så lett å holde på med det i Oslo,. Det er i alle fall veldig dyrt i Fornebu-området. Så derfor flyttet jeg hit!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Iver Holte Edingsås

Det er stor stas å få leke kaptein! Den selvtitulerte skipsrederen Jens Erik Rudlang lar Iver Holte Edingsås få styre skuta en liten stund.

Foto: Knut-Øyvins Hagen / NRK

– Koselig på båttur

Iben Holte Edingsås

Iben Holte Edingsås koser seg stort på båttur – og syns Tokedølen 2 er kjempefin.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

Denne dagen er det noen av Rudlangs mange venner og noen lokale innbyggere som er passasjerer på det solglinsende dekket, både store og små. Og de liker godt å ferdes ute på vannet.

– Det er koselig å være på båttur. Og båten er stor og kjempefin, sier ungjenta Iben Holte Edingsås.

Også Trude Eli Tveit, som jobber på servicekontoret i Drangedal, er svært positiv til at Toke har fått sin egen lille charterbåt. Hun får ikke fullrost kapteinens innsats.

– Det er så innmari flott. Og Jens Erik, som er kaptein, har gjort en helt fantastisk innsats for at vi har fått denne båten i stand og klar til bruk i området vårt.

Hun forteller at folk blir svært overrasket over at det finnes en sånn damper i området, og at det er en så flott tur.

Båt som kjæledegge

Båten har på mange måter blitt Rudlangs egen lille kjæledegge.

– Jeg steller jo pent med den da! Jeg gjør det. Så det hender jeg er en del om bord i båten og pusser opp, vasker og steller den. Jeg syns vi er flinke jeg, til å holde den i stand.

På Tokevannet er det over 300 øyer, mange kaller det for «Kragerøs indre skjærgård». Og det er et vidt spenn av folk som ønsker en liten skjærgårds-sightseeing.

– VI har alle typer mennesker her. Vi har hatt Statoil om bord, stortingspresidenten, jubileumsfester og mange familiesammenkomster. Vi tar gladelig imot alle.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tokedølen 2

Selv om Jens Erik Rudlang er av det selvstendige slaget er det godt å få litt hjelp av gode venner, når den store båten skal manøvreres inn til brygga.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

Ingen gullgruve

Men selv med noen eksklusive gjester, er driften på ingen måte noen stor gullgruve for kapteinen. Da er det godt med støtte fra sine sambygdinger.

– Det er jo et lite sted, det er ikke helt enkelt. Men båtdriften er etablert som et aksjeselskap for folket.

En aksje koster tusen kroner, og det er solgt hele 260 aksjer. Og aksjonærene blir ikke lokket med at de skyter gullfuglen rent økonomisk, som kapteinen smilende innrømmer.

– Jeg har garantert at man ikke får noe utbytte. Det er ikke alle aksjer som har den garantien!