Den gamle jernbanefergen ble observert og fotografert av NRKs reportasjeteam da den var omtrent over stedet der skipet «Hydro» ble senket 20. februar 1944.
– Selve indrefileten
«Ammonia» ble bygget ved Moss Verft og Dokk i 1929 og klinket sammen på Tinnoset før fergen ble sjøsatt. Den gamle storheten er en av fire dampdrevne jernbaneferger i verden. Og tinndølene er ikke tvil om at dette er den fineste. For det ligger to rustholker i Paraguay og en mindre dampdrevet ferge i Tyskland.
– Dette er selve indrefileten i transportsystemet i Tinn, sier kultursjef Øystein Haugan.
Han viser til at Riksantikvaren ønsker et levende museum og et attraksjon innen reiselivet. Derfor er det viktig å holde «Ammonia» i drift.
Turen til slippen på Tinnoset i dag, er en del av dette arbeidet. Nå skal den gamle jernbanefergen undersøkes fra bunn til topp.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Del av verdensarvsøknaden
Tykkelsen på skroget skal måles, propeller, ror og annen mekanikk skal sjekkes. Ut fra tilstandsrapporten skal det lages et overslag over hvor mye det vil koste å få fergedronningen sertifisert.
DF «Ammonia» er bygget for å kunne frakte 17 jernbanevogner og 150 passasjerer. Dette var hovedfergen i Tinnsjøtrafikken fram til M/F «Storegut» ble satt inn i drift. Deretter var «Ammonia» reserveferge fram til trafikken ble lagt ned i 1991. Nå er fergedronningen fredet.
«Ammonia» er en del av søknaden om å få industrihistorien på Rjukan og Notodden inn på Unescos verdensarvliste.
- Les også: Sikre på at søknaden går igjennom
Her er transportsystemet med Rjukanbanen og Tinnsjøtrafikken en viktig del – sammen med industrianleggene.