Hopp til innhold

Eidangerparsellen er i rute

Togtraseen som vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med 20 minutter, har budsjett på over 6 milliarder kroner, og skal være ferdig sommeren 2018.

Eidangerparsellen
Foto: Lars Hansen / NRK

– Prosjektet er i rute, vi er veldig fornøyd med den fremdriften vi har hatt siden oppstarten, sier prosjektleder Lars Tangerås.

Les også:

På den nye strekningen mellom Larvik og Porsgrunn skal det bygges syv tunneler med en samlet lengde på 15 km. Når arbeidet er ferdig skal togturen ta 12-14 minutter. Det tror Tangerås vil bety mye for Grenland.

– Det å komme raskere fra Grenland inntil Vestfoldbyene og Oslo vil bety mye for mange. I dag går det raskere å ta bus eller bil, så det å få en moderne jernbane hvor man også kan jobbe, vil bety mye for mange, sier han.

Ingen store utfordringer

Selv om prosjektet er et av de største jernbaneprosjeketene i Norge noensinne, med budsjett på 6,2 milliarder og over 1000 mennesker i arbeid, mister ikke prosjektlederen nattesøvnen. Tangerås er sikker på at de vil komme i mål i tide.

– Per i dag har vi ingen store utfordringer, det er ingenting som tilsier at vi skal bli særlig forsinka.

Også økonomien tror Tangerås kommer til å gå som planlagt.

– Vi har inngått de største kontraktene og ser at prisene ligger der vi hadde forventa, sier Tangerås.

Eidangerparsellen

Driftsleder for tunelarbeiderne, Leif-Tore Tømmerås (til v.), og prosjektleder, Lars Tangerås, er i full gang med arbeidet med Eidangerparsellen.

Foto: Lars Hansen / NRK

En sprengning hver dag

I dag jobbes det med å sprenge seg gjennom fjellet for å gjøre klar én av de syv tunnelene. Driftsleder for tunnelarbeiderne i NCC, Leif-Tore Tømmerås, forteller at de sprenger seg fem og en halv meter framover hver dag.

– Først borer vi ca. 200 hull i fjellveggen som vi fyller med sprengstoff. Hver salve inneholder 1300 kg sprengstoff, men vi kommer bare fem og en halv meter hver dag. Så vi har noen sprengninger igjen før 2018, sier Tømmerås.