Hopp til innhold

Dobler levetiden for tunnelene

PORSGRUNN (NRK): Togtunnelene på nye Vestfoldbanen får dobbelt så lang levetid. Jernbaneverket har valgt betongelementer fremfor sprøytebetong. Dermed kan tunnelene vare i 100 år.

Betongelementer monteres i Eidangertunnelen

DOBLER LEVETIDEN: Jernbaneverket monterer betongelementer i de nye tunnelene på Vestfoldbanen. Det øker levetiden fra 50 til 100 år.

Foto: Thomas Wastling / NRK

Dypt inne i fjellet på Eidanger i Porsgrunn er det full aktivitet. I det dunkle lyset fra maskinene monteres betongelement, etter betongelement. Prosjektsjef Lars Tangerås i Jernbaneverket sier de har gått bort fra den opprinnelige løsningen med skumbetong i tunnelene på den nye strekningen mellom Porsgrunn og Larvik.

Lars Tangerås er prosjektsjef for jernbaneutbyggingen Farriseidet-Porsgrunn

Lars Tangerås er prosjektsjef for jernbaneutbyggingen Farriseidet-Porsgrunn

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

– Vi har gått ifra PE-skum og sprøytebetong til betongelementer som innredning i tunnelene på grunn av at det er en mer solid og robust løsning, og levetiden er vesentlig lengre, sier Tangerås.

I det opprinnelige prosjektet skulle Jernbaneverket ha PE-skum og sprøytebetong. Prislappen for å bytte til elementer i betong er på 420 millioner kroner. I de syv tunnelene monteres det nå 28 000 elementer, både i vegger og tak.

På togstrekningen mellom Larvik og Porsgrunn får syv tunneler betongelementer. Det tåler mer og dobler levetiden fra 50 til 100 år. Reporter: Anne Cathrine Syversen/Foto: Berit Heggholmen/Redigering: Anne Cathrine Syversen

Sterke trykk- og sugekrefter

– Altså vi snakker om en dobling av levetiden, fra kanskje 50 år til opp mot 100 års levetid på betongelementer.

Tangerås presiserer at merkostnaden ikke er å regne som en kostnadsoverskridelse, men at det er en ekstrautgift som følge av en konseptendring.

– Så det er noen ekstra penger, som har kommet fra et annet sted?

– Det stemmer, svarer Tangerås.

Betongelementer klare for montering. Hvert element veier syv tonn.

Betongelementer klare for montering. Hvert element veier syv tonn.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Tangerås sier Jernbaneverket valgte en mer solid og robust løsning, fordi høyhastighetstog gir en annen slitasje på tunnelene.

– Fordi det er sterke trykk- og sugekrefter fra tog som kjører i 250 km/t. Det gjør at du må ha en mest mulig solid og robust løsning, sier Tangerås.

Som eksempel på disse kreftene, viser Tangerås til vibrasjonene man kan oppleve i Liertunnelen.

– Som passasjer kan du merke det inne på toget i Liertunnellen. Der kjenner du at det vibrerer når det kommer et motgående tog. Det er trykk- og sugekreftene som virker, forklarer Tangerås.

Kontroll på pengene

Ifølge Tangerås har de ikke mye er faring med bruk av betongelementer i jernbanetunneler, men at de har gått ut ifra at levetiden er opptil dobbelt så lang som betongskum. Han sier belastningen fra høyhastighetstogene over tid ville gitt noen utfordringer:

– Kreftene gir spenninger på veggene hele tiden, veggene får en stor belastning. Over tid kan det føre til at du antagelig får sprekker hvis du har skum på veggene, og det får du ikke i betongelementer, sier Tangerås.

Jernbaneutbyggingen mellom Larvik og Porsgrunn koster 6,5 milliarder kroner.

– Prognosen vår for sluttkostnad, det er i henhold til forventet kostnad, før vi startet dette prosjektet, så økonomien er under kontroll, sier Tangerås.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark