Fabrikken skal produsere 300.000 tonn med pellets i året.
Selskapet har allerede kjøpt produksjonsutstyr fra den nedlagte pelletsfabrikken på Averøy. Og alt er klart for å skape 25 – 30 nye arbeidsplasser i Telemark i løpet av 2016.
– Vi skal bruke omtrent like mye skog som Union i Skien brukte på sitt beste, sier Arne Myhrvold, daglig leder i BioGren AS.
BioGren kommer til å trenge 600 000 tonn med trevirke for å produsere det de har sagt. Myhrvold har undersøkt med skogeiere i Telemark, og de har sagt at det skal de greie å levere.
– Skogeierne mener at de har nok til at vi skal få dekket behovet, sier Myhrvold.
God lønnsomhet
Ivar Nilsen i Kranringen har investert 20 millioner kroner i BioGren AS. De har svært stor tro på prosjektet.
– Alle kalkyler viser en veldig god lønnsomhet. Det er et veldig grønt tiltak, med kjempeinnsparinger på CO₂. Samtidig vil de erstatte kullkraftverkene nedover i Europa, sier Ivar Nilsen i Kranringen AS.
25 – 30 ansatte
Fylkesordføreren er svært fornøyd med dagens presentasjon. Og spesielt at det er en grønn bedrift som kan utnytte det store potensialet i skogene i Telemark.
– For Bamble og resten av Telemark kan dette gjøre en forskjell. Vi snakker om en stor industriell virksomhet, 25–30 ansatte og kanskje det tidobbelte med alle de som skal sørge for at tømmeret kommer inn fra Telemark-skogene, sier Terje Riis-Johansen, fylkesordfører i Telemark.
Mye transport
Produksjonen for neste år er allerede solgt. Men BioGren vil gjerne selge 40 -50 000 tonn til norske interessenter. Det meste blir sendt til England, Tyskland, Nederland og kamin-pellets til Italia. Den korte veien til kontinentet og tilgangen til råstoff gjorde at de valgte Grenland som plass for bedriften.
– Her er det også dypvannskai med isfrie havner. En industrikultur, rik tilgang på kunnskap, en region som er vant til å samarbeide, og som er opptatt av at Grenland skal utvikle seg, sier Arne Myhrvold.
Den store mengden med trevirke skal transporteres i fylket. Og skulle alt gå på veien, ville det innebåret 3–5 vogntog i timen.
– Det høres jo veldig mye ut. Men av flere grunner så skal vi kunne ta inn et lass med flis fra tid til annen, for å dempe trykket på veien, sier Myhrvold.