Ved stillestående kø langs E18 gjennom Telemark har nødetatene vanskeligheter med å komme seg frem til ulykkesstedet.
– Vi i brannvesenet sitter med hjertet i halsen når vi må foreta oss forbikjøringer på tofeltsvegen, sier branninspektør i Bamble brannvesen, Pål Aarseth.
Han har vært utenfor flere ubehagelige opplevelser og håper nå at bilister skal være mer på vakt for utrykningskjøretøy ved stillestående kø.
– Kommer det en utrykningsbil, kommer det som regel flere. Det er derfor viktig at folk tar hensyn og blir i bilen en stund etter at en utrykningsbil har passert.
– Vanskeligere på sommeren
Fungerende politistasjonssjef i Grenland, Dag Rune Omland, sier at fremkommelighet på E18, har vært et problem lenge.
– Det er nok verre for ambulanse og brannbiler med tanke på størrelse på kjøretøyet, men vi merker også vanskeligheter nå på sommeren, spesielt når det er midtrabatter.
– Dette er et problem vi har lært å leve med, det handler om å ta ekstra hensyn ved utrykning sier Omland, som legger til at han ser frem til en firefelts E18 gjennom Telemark.
Midlertidig problem
Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, er bekymret for sikkerheten på E18.
– Nødetatene skal frem for å redde liv, verdier og andre ting, da er det viktig at de kommer frem. Dessverre er det slik at noen av de trafikksikkerhetstiltakene som er gjort på E18 i Bamble, har gjort det vanskeligere for nødetatene å komme fram, blant annet midtdelere og rekkverk.
– Veien er veldig smal på store deler av E18 gjennom Bamble, så det er lite å gjøre på kort sikt, men vi har bedt veidirektoratet ta kontakt med politiet, for å se om det er noe man kan gjøre med problemet.
– Vi vil se på muligheten for at politiet kanskje kan ha mannskaper ute som kanskje prøve å pushe trafikken videre enkelte steder, slik at folk holder fartsgrensa, eller kjører litt fortere for å unngå kø.
Hoksrud mener at den planlagte firefelts motorveien gjennom Bamble vil endre problematikken. Statens vegvesen er i gang med detaljplanlegginga, og veien skal påbegynnes i løpet av to år.
– Deretter tar det tre år å bygge veien. Det vil være en helt annen verden, både for bilistene og nødetatene.
– Men foreløpig må jeg be alle som kjører på veiene om å følge med, og se når utrykningskjøretøyene kommer og slipper dem frem, sier Hoksrud.
Les også: