Hopp til innhold

– De glemmer å skru på lysene

Mange nye bilmodeller blir i dag levert uten automatisk baklys på grunn av et nytt EU-direktiv. Hensikten er å få ned drivstofforbruket, som igjen sparer miljøet.

Bil uten baklys på.

EU-direktivet ble innført for knappe tre måneder siden.

Foto: NRK

– Her må vi slå på lysene manuelt, sier kundeansvarlig Lasse Sjøstedt hos Bertil O. Steen mens han viser frem en bil uten lyssensor.

Sjøstedt kan fortelle at flere av dem som ikke har en bil med lys som går på automatisk, rett og slett glemmer å skru de på.

– Det er ikke bra med tanke på sikkerhet, mener han.

– På kveldstid og ved kjøring i tunneler blir det blir vanskelig å se bilen dersom lysene er av, sier han og viser frem bil nummer to.

Den har en lyssensor som slår på lysene ved behov.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lasse Sjøstedt.

Lasse Sjøstedt syns det er vanskelig å se biler uten lys på når det er mørkt ute.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– På høy tid med en skikkelig debatt

Da NRK fortalte Statens vegvesen at det er nye modeller som ikke har denne sensoren, ble vi ikke trodd. Beskjeden NRK fikk, var at alle nye biler skal ha lyssensor. Vegvesenet trodde det var påbudt. Etter to dager kom beklagelsen på e-post;

«Det ser ut til at jeg må trekke tilbake at det er et krav om at baklys skal tenne automatisk i mørke, men noen har en slik funksjon.»

Dette reagerer nestlederen i samferdselskomiteen sterkt på.

– Jeg syns det er spesielt at Statens vegvesen først mente det var påbudt, og så etterpå sier at det ikke var noe påbud om at lysene skulle slå seg på automatisk når det er dårlig vær, sier stortingsrepresentant for Frp Bård Hoksrud til NRK.no.

– Det viser at det er på høy tid med en skikkelig debatt og diskusjon rundt dette, og se om vi får gjort noe med det regelverket som nå er innført, fortsetter han.

Hvis lysforholdene tillater det, er det lov til å kjøre bil uten baklys på dagtid.

– De bilene bruker mindre drivstoff som igjen sparer miljøet, sier sjefingeniør Reidar Henry Svendsen i Vegdirektoratet.

Bård Hoksrud.

Bård Hoksrud ønsker en debatt rundt regelverket.

Foto: Philip Hofgaard / NRK