Hopp til innhold

– AMK-sentralen må skjerpe rutinene

Klinikkoverlege Jon Erik Steen-Hansen mener AMK-sentralen må skjerpe rutinene sine ved medisinske nødtelefoner. – De velger for enkle løsninger, mener han.

Ambulanse

AMK-sentralen tilbakeviser kritikken fra klinikkoverlegen. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Steen-Hansen, som er klinikk overlege for sykehusene i Vestfold og Telemark, mener AMK-sentralen burde varsle kommunehelsetjenesten før de kjører pasienten direkte til sykehus, og sier at fastlegene i kommunene kan vurdere om det er behov for sykehusinnleggelse.

– Dette har fungert ganske greit ute i distriktskommunene hvor fastlegen er den nærmeste medisinske ressursen, men det har ikke fungert like godt i byene. I byene blir pasienter ofte kjørt til sykehusene, selv om de kanskje ikke trenger innleggelse, sier han.

– Skal behandles nær hjemmet

Det er dette Steen-Hansen nå vil ha en slutt på.

Steen Hansen er misfornøyd med at AMK-sentralen ikke har vært flinke til å varsle kommunehelsetjenesten ved medisinske nødtelefoner i de store byene.

– Samhandlingsreformen legger opp til at flere pasienter skal behandles nær hjemstedet sitt, sier han.

Han ber nå AMK-sentralen varsle den aktuelle kommunens legevaktsentral når de mottar en nødtelefon over 113-nummeret.

Tilbakeviser kritikk

Klinikksjef for AMK-sentralene ved sykehusene i Vestfold og Telemark, Jørgen Einerkjær, tilbakeviser kritikken.

– Det har vært lite tradisjon for å bruke kommunehelsetjenesten og fastlegene i de store byene. Delvis fordi det er motstand mot å gå inn i øyeblikkelig hjelp-situasjoner, og delvis fordi spesialisthelsetjenesten har tatt på seg litt flere oppgaver enn hva de burde, sier han.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark