«Зимняя Дорога», transkribert til Zimnjaja Doroga, pryder flere reklameplakater i Falun-VM. Men aller tydeligst er kanskje reklamen som utøverne har på brystet når de konkurrerer. Med liten skrift under den store reklamen står det også «вода» som er det russiske ordet for vann. Det henvises da til at du også får kjøpt vann med dette merket.
I logoen de vanligvis reklamerer med, står det vodka med liten skrift under merkenavnet. På startnumrene er altså vodka byttet ut med vann. På russisk er det bare å fjerne en k for å få til denne endringen, fra «водка» til «вода»
Aftonbladet har også omtalt saken. De har snakket med den norske landslagstreneren Trond Nystad.
– Vi kan ikke russisk, så vi kjenner ikke til merket. Vi må stole på at FIS og arrangøren har vurdert det til at det er etisk akseptabelt, sier Nystad til avisa.
Når du googler Zimnjaja Doroga og trykker deg inn på nettsiden blir du spurt om du er over 21 år. Trykker du på nei får du ikke tilgang til siden.
Etisk akseptabelt?
«Zimnjaja Doroga» betyr «Vinterveien» og er ett av flere vodkamerker til selskapet Kristall Lefortovo. Kristall selger i tillegg annen sterk sprit som konjakk, whisky og likør.
Selskapet er også en av sponsorene til Det internasjonale skiforbundet. Jürg Capol, nordisk direktør i FIS Marketing AG, mener det er uproblematisk at «Zimnjaja Doroga» når pryder startnumrene i VM.
– De produserer vann og vodka. I denne sammenhengen er det vann det er snakk om, sier Capol til NRK.
– Men på hjemmesiden er det kun vodka de viser fram?
– At de bare viser frem vodka på hjemmesiden er selskapets egen sak.
Russisk marked
Nystad mener koblingen til vodka ikke er grei, selv om de skriver vann i reklamen.
– Men reklamen er tenkt for det russiske markedet og det er vanskelig for oss å ta stilling til. I Norge betyr ikke reklamen noen ting, sier han.
Aftonbladet har også snakket med markedsføringssjef Marcel Looze. Han mener budskapet på startnumrene henviser til «mineralvann», selv om det tydelig markedsføres for vodka på hjemmesiden.
– Det er mulig. Men de produserer vann og vodka, og de har avtale med oss. Hadde dette vært et problem, så hadde vi sagt fra om det, hevder Looze.
VM-sjefen Sven von Holst sier til dn.se at reklamen ikke handler om sprit.
– Det er ikke vodkareklame. I den her sammenhengen er de leverandører av mineralvann, mener han.
Von Holst sier videre at arrangørene ikke har noen innflytelse over reklamen.