– Skal jeg bort til venner for å se fotball, har de som regel ikke lyst til å se den tyske, sier Niklas Wildhagen til NRK.no. Stavanger-mannen har fulgt tysk fotball i over tjue år, og står bak supportersiden og podcasten Bundesligafanatic.
Les også: Zlatan kan forlate PSG etter skattesmell
Men selv om Wildhagens fotballhjerte ikke banker i takt med flertallet, er det vanskelig å ikke bli imponert over tyskerne:
De har Europas høyeste tilskuersnitt. Dortmund og Bayern München imponerer. Bundesliga fikk en ekstra plass i mesterligaen på bekostning av Italias Serie A. Og til sommeren kommer verdens mest ettertraktede trener – Josep Guardiola – som vraket engelsk fotball til fordel for det rekordknusende München-laget.
- Resultatservice: Bayern München - Juventus kl. 20.45
Kontrastene
Og æren for at tysk fotball går så det suser, er en flau EM-innsats.
– Da det begredelige landslaget med en 39 år gammel Lothar Matthäus og andre gamle travere røk ut i EM-gruppespillet i 2000, ble ungdomssatsingen økt betraktelig i Bundesliga og 2. Bundesliga. Senere kom Jürgen Klinsmann og Joachim Löw inn på landslaget med nye tanker. Nå ser vi resultatet av dette, forteller Wildhagen.
Han får støtte av den tyske sportsjournalisten Raphael Honigstein som jobber fra England.
– Nå produserer klubbene mange unge spillere som er virkelig gode. Når klubbene bruker flere av sine egne spillere, frigjør det midler til å hente kvalitetsspillere og gode talenter, sier Honigstein.
– En romantisk modell
Nedgangstidene i Europa taler også i tyskernes favør. Fotballnasjonene Spania og Italia har lidd stort under finanskrisen. Publikumssvikt og røde tall har ført til at klubbenes økonomiske slagkraft har begynt å visne bort. Men i landet som har holdt Europa i gang under finanskrisen, blomstrer alt som før.
– Ligaen blomstrer nasjonalt og internasjonalt. I 20 år har den vokst, men ligaen har levd i skyggen til engelsk, italiensk og tildels spansk fotball, forteller Raphael Honigstein.
Han mener Dortmund, Bayern München og økt fokus på penger og kommersialisering, har ført Bundesliga tilbake i søkelyset.
– De tyske klubbene er nokså unike. De har ikke investorer og utenlandske eiere, de har lite gjeld og de har en unik tribunekultur. Nå som de har vist at de kan få suksess med denne romantiske modellen, blir det mer interessant for folk.
Spansk forelskelse
Vinterens store snakkis sørget Josep Guardiola for. Guardiola, mannen som kunne velge og vrake i tilbud, takket nei til Premier League og Roman Abrahimovic's millioner, og ja til Bundesliga-giganten Bayern München.
– Jeg tror ikke han hadde gått til en annen klubb, men valget reflekterer også hvor attraktiv ligaen er blitt. Da Raul var i Schalke sa han hvor fantastisk det var, og at han hadde forelsket seg i fotball igjen. Jeg tror det hadde en betydning for Guardiolas valg, sier Raphael Honigstein.
Storklubben fikk den mest ettertraktede treneren, men å hente superstjerner til Bundesliga er ikke nødvendigvis en enkel sak. Strenge regler for eierskap hindrer styrtrike investorer å ta over klubber og tilby superlønninger.
– Bayern kan nok ikke hente stjerner som Zlatan og Neymar til Bundesliga hvert overgangsvindu. De kan hente store spillere, men i det lange løpet kommer nok de aller største til å droppe Bundesligaen til fordel for høyere lønninger i klubber som City, Real Madrid, Barcelona og PSG, mener Niklas Wildhagen.
Økende interesse i Norge og England
Tysk fotballs imponerende utvikling til tross, vi nordmenn er ikke videre kjent for å følge Bundesliga med argusøyne.
– Interessen for Bundesliga her hjemme er økende. TV-tilbudet er blitt fantastisk bra sammenlignet med tidligere. Men tysk fotball vil nok aldri bli like populært som engelsk fotball, mener Wildhagen.
Situasjonen er ikke helt ulik i England, forteller Honigstein.
– Bundesligaen var et nisjeprodukt, men den får mer annerkjennelse nå. Fanbasen i England vokser, men fra et lavt utgangspunkt.
Det samme lave utgangspunktet gjelder også internasjonalt, mener tyskeren.
– England har 20 års forsprang på å nå ut til fansen globalt. Den tyske fotballen har ikke vært like eksotisk som spansk og italiensk, eller like intens og populær som den engelske. Men nå har tyskerne innsett at de har noe spesielt som de kan selge; En unik tribunekultur og tilgjengelighet, og en nostalgisk tilnærming til fotballen.
Det er likevel én ting tyskerne skriker etter.
– Det er på tide at de vinner noe internasjonalt. De har vært nære mange ganger, men sist de vant noe var i 2001, da Bayern München vant mesterligaen. Forrige gang landslaget vant noe var EM i England i 1996, sier Niklas Wildhagen.