Pedersen var selv bare millimeter fra stygge ulykker da han syklet aktivt på 80- og 90-tallet.
I 1986 syklet han selv Giro d' Italia da den forrige dødsulykken fant sted i det italienske sykkelrittet.
Emilio Ravasio fra Italia døde etter et fall på den første etappen av Giro d’Italia. Pedersen husker det fremdeles godt.
- Jeg satt ved siden av og snakket med ham da han veltet.
- Til å begynne med så det ut som en ufarlig ulykke, men etter hvert viste det jo seg at det var alvorlig. Han falt i koma, og døde senere, forteller han.
- Et mye tøffere ritt
I store hastigheter er det bare små tilfeldigheter som skal til for at det kan gå ordentlig galt i sykkelritt som Giro d'Italia.
Pedersen mener at treukersrittet i Italia er langt tøffere enn det som går av stabelen i Franrike en drøy måned senere.
- Giro d'Italia er et mye tøffere ritt enn Tour de France. Utforkjøringene er brattere og veldig krevende, sier Dag Erik Pedersen til NRK.
- Nervøs før etappen
Wouter Weylandt hadde i forkant av dødsulykken mandag også ytret at han var redd for utforkjøringene på etappen.
Pedersen kan bare bekrefte at syklistene er redde når de sykler ned de bratteste utforkjøringene.
- Når man suser ned i 90 kilometer i timen, er det små marginer. Man er engstelig i slike hastigheter, forklarer den tidligere proffsyklisten.
- Da har man ikke noe annet i hodet enn å komme seg velberget ned, sier han.
Flere dødsulykker
Ravasio og Weylandt føyer seg inn i rekke av en mengde dødsulykker blant deltagere i sykkelritt. Bare de 11 siste årene har 12 syklister omkommet på jobb.
- Hvordan tror du deltagerne i årets ritt har det nå?
- Det var blytungt for de som skulle sykle i går, svarer Pedersen, som la ut følgende melding på Twitter da dødsbudskapet ble kjent:
- Jeg ble helt satt ut av uhellet i Giro´n i dag. Har smerter i sjel, sentralnervesystem, ryggmarg og hjerte enda. R.I.P W.W.