– Det handler om den generelle situasjonen i norsk næringsliv. Bedriftene vi har vært i kontakt med, tenker mer på nedbemanning og omorganisering, sier Per Bergerud til NRK.
Han er administrerende direktør i skiskytter-VM og har forsøkt å kvitte seg med såkalte startnummerpakker i snart to år. Ved kjøp av startnummerpakker sikrer sponsorer seg en plass over og under skiskytternes startnummer.
Det er vanligvis det internasjonale markedsselskapet Infront som selger pakkene på vegne av arrangører, men Kollen-VM ønsket å selge en del av dem, 20 prosent, på det norske markedet.
Tre uker før VM-start er bare halvparten solgt.
– Angrer dere?
– Ja, det er lett å være etterpåklok. Hvis jeg hadde visst det som har skjedd i norsk næringsliv og olje- og gassektor for to år siden, er det lett å si at vi burde tatt alt gjennom Infront, sier Bergerud.
– Uklokt
Direktøren anslår at sponsorpakkenes verdi ligger på 400.000 til én million kroner i dagens marked.
DNBs tidligere sponsorsjef Jacob Lund tror imidlertid at verdien ligger på i overkant av millionen. Lund har jobbet med markedsavtaler og sponsorer for skiskytterlandslaget i en årrekke.
– Det er uklokt å ta pakker fra Infront selv, fordi Infront garanterer for salg, sier Lund til NRK.
– Samtidig har jeg full forståelse for Bergeruds tankesett. Det er ikke lett å få solgt i det norske markedet i dag.
Ifølge Lund er startnummerpakker vanligvis enkle å bli kvitt, fordi de nå gir mest synlighet på TV.
Men Lund tror i likhet med Bergerud at sponsortørken handler om den økonomiske situasjonen i næringslivet og ikke interessen rundt skiskytter-VM.
Tvinges til å senke pris
– Det har ingenting med interessen å gjøre, tror jeg, fordi skiskyting står så eventyrlig sterkt i Sentral-Europa. Det handler om næringlivets krav til å bruke penger på en fornuftig måte i dag, sier Lund.
Sponsortørken kommer på toppen av at byrådet i Oslo sa nei til de fem millionene arrangøren ønsket til VM-festen i sentrum.
Men selv om arrangøren ikke skulle få solgt unna det siste, vil det ikke få noen konsekvenser for arrangementet, ifølge Bergerud.
De gjenværende pakkene utgjør to prosent av inntektsbudsjettet, men arrangøren vil kompensere tap med økt pris på annet sponsorsalg.
– Vi har en tett dialog med Infront, og vi har nå følere ute i det norske og det internasjonale markedet. Det vil ikke bli en skampris, men prisen er jo lavere nå enn for et år siden. Det er det ingen tvil om, sier Bergerud.