Rektor ved idrettshøyskolen og etikkprofessor, Sigmund Loland, mener at slike sponsoravtaler skader idrettens omdømme. Han mener at Larviks avtale med en produsent av kosttilskudd er veldig lite gjennomtenkt.
- Du har graderinger av partnerskap. Du har noe helt uproblematiske - som skiprodusenter i skiidrett og utstyrsprodusenter i andre idretter, du har nøytrale i forhold til idretten - som en bank eller et telefonselskap og så har du kontroversielle - som farmasøytiske firmaer og kosttilskudd som i dette tilfellet. Når det gjelder de kontroversielle bør det være rutiner for gjennomtenking og diskusjoner, før en går inn i partnerskap. Så den typen rammer å reflektere innenfor, mener jeg at idretten sårt trenger, sier Loland til NRK.
Er idretten naiv?
- Det kan se ut som det i enkelte tilfeller i jakten på penger. I den nødvendige jakten på penger så blir man strategisk naiv, sier han videre.
Larvik sjekket ikke med Olympiatoppen om VitaePro var godkjent, men er likevel fast i troen på at deres sponsor har et produkt de kan stå inne for.
- Striden her er om VitaePro kan slå ut på en dopingtest, og det har vi forsikringer om at det ikke kan. Det er 100 prosent sikkert, sier sportssjef i Larvik, Ole Gustav Gjekstad.
Vil ikke ha piller og tillegg
Den nye sponsoren VitaePro var tydelig profilert da Gro Hammerseng og Katja Nyberg skrev under for Larvik i vinter. Avtalen med kosttilskuddprodusenten var så god at den bidro til å få de to store profilene til klubben.
- Det er en viktig avtale. Det er en viktig avtale økonomisk og det er en viktig avtale i forhold til å gi jentene et tilbud om kosttilskudd, så totalt sett er det viktig, sier Ole Gustav Gjekstad til NRK.
Hos Olympiatoppen er de ikke så begeistret for bruk av begeistret for kosttilskudd.
- Det er sunt og godt kosthold som ligger i bunn, og da er det ikke et utstrakt bruk av piller og tillegg som skal utgjøre den kombinasjonen, sier toppidrettssjef Jarle Aambø.
Er det riktig at Olympiatoppen stopper bruk av kosttilskudd? Diskuter nederst i saken!
Nett-TV: Hammerseng reklamerte for kosttilskudd som Olympiatoppen nektet dem å bruke
Lex Grimseth
Etter at vektløfteren Stian Grimseth ble dopingtatt som følge av bruk av kosttilskudd under Sydney-OL i 2000, satte Olympiatoppen seg ned og lagde retningslinjer for hva utøvere som er støttet av Olympiatoppen kan putte i seg. Preparatene blir gradert på en skala fra høy-, ukjent- og lav-risiko, hvor utøvere som blir støttet ikke kan ta preparater eller reklamere for de som blir klassifisert med høy eller ukjent risiko. VitaePro ligger i kategorien ukjent risiko.
Tok affære
I sommer var Hammerseng med i en TV-reklame for VItaePro og ble aktivt brukt i markedsføringen av produktet. Det likte Olympiatoppen dårlig.
- Vi tenkte at det ikke er i tråd med de retningslinjene og tok da kontakt med forbundet, og sa at det her må vi gjøre noe med. Dette må stoppes, sier Aambø.
Det førte til at reklamekampanjen forsvant fra fjernsynsskjermen. Og når Larvik spiller kamp står det ikke lenger VitaePro på draktene, men VitaeLab som er produsenten av kosttilskuddet. Det er det blitt spiselig for Olympiatoppen som kan styre halvparten av Lavik-stallen ettersom de er landslagspillere.
- Det er klart at det føles litt kunstig å skulle ha begrensninger på våre ansatte for å finansiere vår drift, så det føles litt rart, sier Gjekstad.
- Vil gjerne bruke det
Landslagsspillerne i Larvik har nå endt opp med å reklamere for en produsent av en pille de selv ikke får lov til å putte i seg.
- I utgangspunktet vil jeg gjerne bruke det, men jeg respekterer Olympiatoppens holdning til det. Så jeg håper at det blir en løsning på det, for jeg vil gjerne ta det, sier Gro Hammerseng.
Men dere har fått beskjed om at dere ikke kan?
Ja, sier Hammerseng.
Nett-TV: - Større fare for å bli ufrivillig dopet ved å spise mat
Paradoks
Produsentene av kosttilskuddet skjønner ikke Olympiatoppens innvendinger.
- Vi synes at det er et paradoks at Olympiatoppen ikke vil akseptere et naturlig, sunt og gjennomkontrollert tilskudd som VitaePro. Det er langt større fare for å bli ufrivillig dopet ved å spise mat på hvilken som helst restaurant i Oslo eller andre steder, enn å ta Vitaepro, sier pressetalsmann i VitaeLab, Frode Nakkim i en kommentar.
Endringene Larvik måtte gjøre i markedsføringen av ViteaPro skal ikke ha fått konsekvenser for avtalen, men produsenten har ikke noe til overs for Olympiatoppens handlemåte.
- At de skal blande seg inn i en avtale mellom en håndballklubb og en markedsaktør, synes jeg er veldig rart, avslutter Nakkim.