– Jeg har fått et j***** kick nå, sier en oppspilt Petter Solberg til NRK.
Det er duket for nye dueller mellom Loeb og Solberg som kjempet tøft i rally-VM, før Solberg bestemte seg for å gå over til rallycross.
– Vanskeligere med rallycross
Solberg har vunnet VM de to gangene mesterskapet er blitt arrangert. Å ta en tredje strake tittel blir tøffere nå, med konkurranse fra Loeb.
– Loeb var veldig suveren som rallysjåfør. Kan han bli like suveren i rallycross?
– Nei, svarer Solberg kontant.
– Hvorfor ikke?
– Jeg kan enkelt forklare hvorfor rallyen gikk som det gjorde for han, med sterkt team og sånne ting.
– I rallycross var det åtte forskjellige vinnere i fjor. Det er ikke en enkel sport. Formel 1 har de samme vinnerne hver gang. I rally er det også de samme vinnerne hver gang. I rallycross er det veldig tett kamp siden det står fire biler på lik linje ved start. Du kan være den beste sjåføren og ha den beste bilen, men det er mye som kan skje, sier Solberg og sikter til at det er mer usikkerhet i sporten rivalene nå skal kjempe i.
Spår intriger rundt Loeb
Det svenske nyhetsbyrået TT skriver at Loeb skal kjøre for det svenske Team Peugeot Hansen sammen med Timmy Hansen.
Solberg, som selv må skaffe penger til egen satsing, frykter ikke å bli utkonkurrert av Loeb som stiller i et fabrikkteam.
– Peugeot har stort budsjett. Det vet vi. Budsjettmessig er det vanskelig å sammenligne oss. Men jeg har gode sponsorer med meg, jeg har forberedt meg godt ved å forbedre bilen min og i teamet mitt har vi mer lidenskap enn i et fabrikkteam, sier Solberg.
– Peugeot har fire biler til start og mange folk rundt seg. Der kan det raskt bli intriger. Men hos meg er det jeg som tar avgjørelsene. Vi tar dem på det, sier Solberg lattermildt.
Loeb: – Spent
Loeb vant rally-VM ni ganger mellom 2004 og 2012. Petter Solberg vant VM-tittelen året før den franske rallykongen.
– Jeg er veldig glad og spent over å få denne muligheten. I mange år har jeg hatt muligheten til å kjøre fantastiske konkurranser innen racingen. Men rallycross, med så mye motorkraft og konkurransestyrke i kombinasjon med intensiteten i konkurranseformen, kommer til å bli helt spesielt, sier Loeb i en pressemelding.