– I dag skal jeg i møte med Citroën. Vi har hatt mange telefonsamtaler så det blir veldig spennende å se hvor langt vi kommer i samtalene, sier Petter Solberg til NRK.
Har bygd opp sitt eget team
39-åringen har ikke tenkt å hvile på laurbærene etter årets supersesong. I slutten av september ble han tidenes første verdensmester i rallycross.
2014 var nemlig året da det for første gang ble kåret en verdensmester. Før har det bare vært EM.
Etter at han la opp som rallyfører satset han på å bygge opp sitt eget rallycross-team. Nordmannen har brukt omlag 50 millioner kroner med kona Pernilla som teamsjef.
Solberg kjørte en Citroën i årets sesong. Bilen ble bygget av rallykongens egne mannskaper.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Må ha flere folk
Nå håper Solberg at Citroën skal bidra med folk og ekspertise som skal støtte oppunder hans eksisterende team.
– Hovedgreia er at Citroën skal bidra med «support» eller med et fabrikkteam som skal fungere under mitt . Alt ser veldig bra ut. Men vi må få ting mer konkret på plass under dette møtet.
– For neste møte er 4. november, og da må ting være på plass, sier Solberg, som ikke vil avsløre de økonomiske konsekvensene avtalen måtte få.
Sikker på avtale
Solberg er den aller første som har vunnet VM-gull i to ulike bilsportgrener. Men han er som Ole Einar Bjørndalen, sulten på flere triumfer.
– Det er viktig å få på plass en plan og en strategi for hvordan jeg skal klare å vinne over flere år. Jeg må ha flere folk rundt meg, som gjør at jeg kommer opp på et høyere nivå, sier Solberg.
En annen grunn til at rallyverdensmesteren trenger mer støtte er at VM, som i dag består av 12 runder, blir utvidet. Flere løp er planlagt både i Kina, Qatar og i Abu-Dhabi.
– Jeg vil til nye høyder, og da kan jeg ikke sitte på toppen av pallen og være fornøyd med det jeg har gjort i år, sier Solberg, som er sikker på å dra i land en ny avtale med Citroën.
– Jeg har ikke tenkt at dette skal gå i vasken, sier han.