Elektrisk motorjuks er blitt et hett tema etter at den 19 år gamle sykkelkrossutøveren Femke Van den Driessche ble avslørt av UCIs nye testsystem denne helgen.
Men det er ikke første gang man hører om denne formen for «doping». Videoer av proffsyklister som Ryder Hesjedal og Fabian Cancellara er tidligere lagt ut på Youtube, der konspirasjonsteoretikere har ment at bildene viser at de benytter seg av ulovlig hjelp.
Men hvordan fungerer egentlig en elektrisk motor på en tråsykkel?
– Blir som en el-bil
Daglig leder ved Sørensen Sykler i Oslo, Jonas Strømberg, er ikke overrasket over at dette nå dukker opp, og viser hvordan rytterne lett kan jukse med elektrisk hjelp.
– Det er en motor som blir ført ned i seterøret, og som vil dra kranken rundt, som dermed gir kraft og hjelp til slitne bein. Det vil selvsagt gjøre ting veldig mye enklere, det blir nesten som en el-bil, sier han.
Han forklarer at rytteren kan kontrollere det hele fra med en liten spak plassert på styret, som er koblet til motoren ved hjelp av ledninger gjemt på innsiden av sykkelrammen.
– I sykkelkross går man jo mye av og på sykkelen. Da vil det lett bli oppdaget dersom pedalene fortsetter å gå rundt når man går av. Så den må man skru av, og det gjør man lett med en spak på girhendelen, sier han.
Han forklarer at man vil ha ekstremt stor nytte av å benytte seg av en skjult motor i sykkelen.
– I et sykkelkross-løp har det nesten alt å si. Man kjører helt på grensen i en time, og dersom du har noe ekstra som kan hjelpe deg, så vil det ha ekstremt mye å si, sier han og legger til:
– Det blir jo som å dope sykkelen istedenfor seg selv.
Nye tester innføres i Tour de France
Men ifølge sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen vil det nå blir vanskelig å jukse på denne måten.
I forkant av helgens episode var det innført en hemmelig testmetode som nå også skal innføres i store landeveisritt som Tour de France.
– Vi tester og får en indikasjon om at det er noe i rammen som ikke er som det skal. Så åpner vi opp seterøret og kranken, og ser om det er ledninger som ikke skal være der, sier han.
Sykkelpresidenten har imidlertid lite tro på at denne type juks er et utbredt problem i landeveissykling.
– Dersom noen skulle jukset med elektrisk motor der, måtte et helt lag stå bak. I sykkelkross har de fleste rytterne sine personlige mekanikere, påpeker han.