– Jeg så at toget var et stykke unna, sa Kristoff etterpå.
Normalt sett skal alle som sykler videre diskes i en slike situasjon, men ingenting tyder på at det vil skje.
Det kunne fort gått veldig galt da en jernbanebom plutselig gikk ned idet hovedfeltet dundret mot skinnene i Paris-Roubaix søndag. Flere ryttere fikk bommen i hodet og det oppsto fullstendig kaos.
Enkelte ryttere krysset toglinjen bare sju sekunder før lyntoget kom susende.
– Det er kaos og en ekstrem desperasjon blant rytterne. Det viser hvor mye prestisje som ligger i dette rittet, sier tidligere proffsyklist Mads Kaggestad som ikke er i tvil om hva arrangøren burde gjort:
– De må jo stoppe toget.
- Les også: Jeg frykter ikke Kristoff i en spurt
Hushovd: – Disket før
Kaoset som fort kunne endt med dødsfall, kunne fått store konsekvenser for rytterne som kastet seg over skinnene - blant dem Alexander Kristoff.
Regelverket er nemlig klart: Når en jernbanebom går ned og trafikklysene blinker er det av sikkerhetsmessige årsaker ikke lov til å krysse jernbanelinjen.
– Man har sett mange ganger før at ryttere blir disket på grunn av dette, sa Thor Hushovd til TV 2.
Ifølge Johan Kaggestad skjedde det samme i 2006, med færre ryttere, og de ble disket.
(Les videre under bildet.)
Avgjørelse etter målgang
Hvis juryen hadde bestemt seg for å diskvalifisere de som krysset toglinjen måtte de fjernet omtrent halvparten av de 200 startende fra resultatlisten.
– Jeg tror det ikke vil bli diskvalifikasjoner siden det gjelder så mange ryttere, men det kan bli bøter, sa Mads Kaggestad i TV 2-studio underveis i rittet.
Også Hushovd trodde det kom til å virke formildende at det gjelder så mange.
Sportsdirektør i Team Sky, norske Gabriel Rasch, sier følgende om situasjonen til TV 2:
– Jeg tror det ikke kommer til å bli diskvalifikasjoner. Det er sånn som skjer. Jeg har vært med på det mange ganger i sykkelløp, det er litt av sjarmen, er det ikke?
– Arrangørtabbe
Kristoffs trener, Stein Ørn, mener det hele er en arrangørtabbe.
– Problemet med jernbaneovergangen er at lederbilen burde ha stanset. Det blinker lenge før bommen går ned. Dette er en arrangørtabbe. I feltet følger rytterne rytteren foran seg, de er nødt til å konsentrere seg om å følge med for å unngå og velte. Jeg tviler på at det var mange i feltet som oppfattet situasjonen før de var på overgangen, og da var det for sent å stanse, skriver Ørn på Facebook-siden Team Kristoff.
Etter dramatikken, som splittet hovedfeltet, ventet de som hadde krysset toglinjen på de som hadde ventet på toget.
- Les også: Slik oppleves Paris-Roubaix