Østberg, som er førstefører i Qatar M-Sport World Rally Team, fikk aldri opp tempoet på de glatte veiene i Rally Monte Carlo.
– Jeg synes vi kjørte ok, til tross for at vi tapte mye tid. Vi kom oss gjennom fartsprøven men det var veldig glatt, sa Østberg til Rallyradioen etter den første fartsprøven.
Da hadde han kjørt i mål nesten 49 sekunder etter Sebastien Ogier som hadde raskeste tid. Dette er for øvrig første gang Østberg kjører Rally Monte Carlo.
LES OGSÅ:
Prøver å ikke stresse
På vei tilbake til serviceparken etter dagens fjerde og siste etappe fikk Østfoldingen også problemer med en elektrisk sensor.
Østberg kom seg til slutt til service men forsinkelsen sørget for et tidsstraff på ett minutt og 50 sekunder.
– Vi er fremdeles med og egentlig ikke i en så dårlig posisjon. Jeg vet ikke helt hva som er feil med bilen, men teknikerne skal se på det i kveld. Det skal ikke ha noe å si for rallyet i morgen, sier Østberg til NRK.no.
Etter rallyets første dag er det Sebastien Loeb som leder løpet. Sebastien Ogier er nummer to, mens Mikko Hirvonen ligger på tredjeplass. Mads Østberg ligger som nummer ni - fire minutter og 45 sekunder bak Loeb.
– Vi sliter litt og klarer ikke å komme hundre prosent inn i rytmen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre når jeg kjører med vinterdekkene på asfalt. Det går bra når vi er på snøen, men på asfalten lærer jeg fortsatt, skriver på Facebook Østberg.
Neste fartsprøve er torsdag klokken 09.33. Det skal totalt kjøres seks fartsprøver i morgen, før rallyet fortsetter med tre fartsprøver fredag og avsluttes med fem fartsprøver lørdag kveld.
- LES OGSÅ: Østberg førstefører
Stillingen etter 4 fartsprøver:
- S. LOEB 1:39:49
- S. OGIER +1:20.3
- M. HIRVONEN +1:46.7
- D. SORDO +2:01.2
- J. LATVALA +2:32.2
- E. NOVIKOV +2:50.6
- B. BOUFFIER +2:57.1
- J. HANNINEN +3:03.5
- M. OSTBERG +4:45.1
- M. PROKOP +6:11.3
Går for topp fem
– Jeg har som målsetting å klare topp 5, sier Mads. - Dette er ikke bare første gang jeg kjører dette rallyet, men også det første løpet for ett nytt team, så jeg velger å være litt realistisk, uttalte Østberg før løpet.
Både vær og fjell er med på og gjøre Rally Monte Carlo til en skikkelig utfordring. Underlaget er asfalt, men med skiftende værforhold kan man møte både snø, is og bare veier på en og samme etappe.
Med 4 forskjellige dekk og velge mellom, kan dekkvalget fort vise seg og være avgjørende.
– Været forandrer seg utrolig fort oppe i fjellene, og det er fullt mulig å starte en prøve i sol og med tørr asfalt, for så å kjøre rett inn i tåke og islagt asfalt litt lenger framme. Men dette passer meg utmerket, da jeg alltid har gjort det best når det er vanskelig. Håper egentlig på mest mulig snø og is!